Grothene på notene

Kveldens storkonsert blir nesten for et slektsstevne å regne for Greåker-familien Groth, når Stephan Groth bringer Apoptygma Berzerk til Fredrikstad stadion.

Publisert 17.08.2007 kl 06:30 Oppdatert 17.08.2007 kl 06:30

Tips en venn på e-post:


...
...
FAMILIETREFF: (F.v) Stephan Groth, Jan Groth, Jonas Groth spiller på Stadion i kveld. (Foto: Dagfinn Kristiansen)

Konsertaftenen begynner med far Jan og bror Jonas i bandet Let´s Keep Your Company. For Jan blir dette første anledning til å høre synth-popen som har gjort Stephan til et stort navn i Europa.

Musikkhistorie på det heteste

Kveldens trekkplaster er allikevel a-ha, en norsk eksportvare som har holdt det gående i over tyve år, helt siden det glade åttitallet, MTVs gullalder.

Med en musikkkanal som erobret en ny generasjon musikere og ungdommer, ble MTV et ikon, stilbilde og stemme for unge mennesker verden over. En VJ ble et nytt begrep, og midt i denne smeltedigelen av ny inspirasjon og tidsepoke, befant a-ha seg.

Bandet fra Norge sopet inn priser i hele seks kategorier under MTVs prisutdeling i 1986. "Take on me" solgte så mye som 1.5 millioner eksemplarer på en uke og totalt har den solgt et sted mellom 7-9 millioner singler på verdensbasis.

Apoptygma Berzerk

Men man skal heller ikke glemme at mange ser på denne kvelden like mye som en "Apopkonsert" som en a-ha konsert.

Stephan Groths band Apoptygma Berzerk er langt derifra et band å se på som ett oppvarmingsband. I Tyskland anses de som a-has arvtakere. Musikk magasinet Revolver omtalte dem for noen år tilbake som Den Nye Skolen, og selvsagt ble Depeche Mode satt i båsen Den Gamle Skolen. Dette i seg selv viser hvilken posisjon Apop har utenfor Norge.

Så når de tre Groth-gutta samles for å promotere fredagens konsert, er det en musikalsk spenning som setter seg i skinnsalongen på Stadion.

Det som slår deg mest med samtalen, er at denne familien er ren musikkhistorie. Jan Groth representerer, 60- og 70-tallet, med rock og heavy og det legendariske bandet Aunt Mary.

På tidlig sytti skjedde det noe nytt i Tyskland som ble generert i bandet Kraftwerk, og en synthpop-periode som ser Depeche Mode som de største innen sin gener. Epoken glir over i nittitallet med mer rock´n´roll, grunge og heavy, avløst av en technoperiode med houseparties og ravebølgen.

Men denne tiden gir oss også bandet Prodigy, som ble den perfekte brobyggeren mellom rock og techno.

Jan Groth er rock- og heavymannen, Stephan er synthpopen og Jonas, han er brobyggeren mellom far og brors musikktårn.

Inspirasjonskilder

Når Stephan får nevne sin store inspirasjon, er det ikke overraskende at han nevner Depeche Mode. Og når far anser både Beatles og Elvis som enorme musikkpilarer, er det minst like morsomt at Jonas velger både Depeche og Beatles. Som The Prodigy bygde broen mellom rock og techno på nittitallet, er han broen mellom de to andre.

I dag er Stephan og Jan langt nærmere hverandre rent musikalsk enn noen gang. Synthpopen har tatt i bruk mer og mer elementer fra rockesjangeren, og med melodiske gitarlinjer kan Jan Groth møte sønnens musikk på et plan han mer kan forstå.

Gamle rockere har vanskelig for å svelge det de mener er platt og kjedelig, som synthpop. Men med dagens trend, som blander flere sjangere, framstår flere og flere synthband som noe mer rockelignende. Det er det beste fra to verdener som smelter sammen.

Når Jan Groth forteller om sine to sønner, ser du helt klart en stolt familiefar og musiker som har gitt sine musikalske frukter videre. Og for første gang skal Jan få oppleve Stephan live, på en enorm scene og ikke hjemme i stua.

Det ligger an til en konsert som det er lenge til du får oppleve igjen og med a-ha som headliner på plakaten, blir det en fest som dundrer over gressteppet.