...
Sarpsborg-ordfører Sindre Martinsen-Evje (t.v.), rådmann Unni Skaar og Eidsberg-ordfører Erik Unaas fikk sightseeing på Glomma med «S/B Furuholmen» i går. Kanskje kan det bli et nytt turistbåttilbud fra Sarpsfossen og nordover om noen år. (Foto: Jarl M. Andersen)

Nå skal elva tas i bruk

Fem kommuner går sammen for å skape opplevelser og næring ved Glomma mellom Sarpsfossen og Vamma i Askim.

Halvor Titlestad
Halvor Titlestad Profil E-post
Publisert 10.08.2012 kl 06:30 Oppdatert 10.08.2012 kl 07:03

Tips en venn på e-post:


...
Idyllene ligger tett langs Glomma, men mange steder, som her ved Furuholmen, er det lite liv sammenlignet med hva det var i fløtetida. (Foto: Jarl M. Andersen)

GLOMMA-PROSJEKT

  • Prosjektet «Glomma Opplevelser» er et treårig samarbeid mellom kommunene Askim, Eidsberg, Skiptvet, Rakkestad og Sarpsborg. n Sarpsborg kommune er inne med 300.000 kroner pluss arbeidsinnsats.
  • Målet er å legge til rette for næringsaktiviteter og opplevelser for turister og innbyggere langs Glomma mellom Sarpsfossen og Vamma i Askim.
  • Skiptvet-ordfører Svein Olav Agnalt (Ap) tok initiativ til og leder prosjektet.

Det var en topptung forsamling som møttes på Furuholmen i Varteig i går formiddag.

Fire ordførere, en varaordfører, rådmenn, fylkesrådmann samt representanter fra fylkesmannen og reiselivet ble invitert med på en firetimers båttur nordover på Glomma.

Bakgrunnen for sightseeingen på slepebåten «Furuholmen» er et nytt interkommunalt prosjekt som har som mål å finne måter å utnytte elva bedre på.

Temmelig dødt

– Historisk har det vært mye liv på elva. Men etter at fløtingen stoppet i 1985 og Krabben sank i 2000, har det vært temmelig dødt her, sier Eidsberg-ordfører Erik Unaas (H).

Han er nestleder i prosjektgruppa, som består av de fem ordførerne i Eidsberg, Skiptvet, Askim, Rakkestad og Sarpsborg.

Prosjektet «Glomma Opplevelser» er i første omgang treårig, og søker å gjenopplive næring og turisme på den naturskjønne strekningen.

Unaas tror det vil lykkes.

– Vi ser at vi har større muligheter til å lykkes hvis vi står sammen. Samtidig er dette et godt prosjekt for å forsøke å knytte Østfold tettere sammen, sier Høyre-ordføreren, og viser til at kommuner i indre og ytre Østfold samarbeider.

Norges svar på Donau

Unaas medgir likevel at det vil være en forutsetning at også lokalbefolkningen i de fem kommunene – som til sammen huser 90.000 mennesker – får et sterkere forhold til elva.

– Jeg mener Glomma gjennom Østfold er Norges svar på Donau. Den er bred som en innsjø og lett tilgjengelig. Samtidig handler dette om å få til bedre kart og merking av elva, sier han.

Ordfører Sindre Martinsen-Evje (Ap) var sammen med rådmann Unni Skaar Sarpsborgs representanter på turen. Ordføreren vokste opp i Jelsnes, og har således brukt elva aktivt gjennom hele oppveksten. Han mener det er viktig at Sarpsborg ikke blir ensidig orientert mot Nedre Glomma og kommunens lange kystlinje.

– Dette er noe som viser hvilket potensial vi har i Sarpsborg kommune. Hva vi har å vise fram. Vi har ikke Krabben lenger, men jeg tror vi vil ha større muligheter for å lykkes når vi står sammen, sier Martinsen-Evje.

Gårsdagens tur var et formelt startskudd og en idédugnad. Unaas hadde også invitert Halden-vassdragets leder Steinar Fundingsrud, som har flere kanalbåter i virksomhet.

Erik Unaas legger ikke skjul på at det kan bli aktuelt å introdusere en ny turistbåt oppover Glomma-vassdraget.

– Jeg tror tida er mer moden for Krabben og lignende tilbud nå enn for noen år siden, sier han.

På forsiden nå


...

Nei til Kalnes-tomter

Det politiske flertallet i Fredrikstad har sagt nei. Nå fremmer også flertallet i fylkesutvalget innsigelse mot næringsutbygging ved Kalnes.