Selv om én av tre nordmenn sier at de opplever stress på jobben, er nordmenn blant dem som opplever minst jobbstress.. Foto: ANB-arkiv (ill. foto)

Du må jobbe smartere

Du bør ikke jobbe mer, hardere eller fortere. Du bør jobbe smartere!
Publisert 07.01.2012 kl 09:03 Oppdatert 07.01.2012 kl 10:22

Tips en venn på e-post:

www.sa.no Se alle stillinger (15)



Slik får du mer tid:

  • Du må behandle tid som penger.
  • Du må ikke bli e-postens fange.
  • Du må sette en stopper for unødvendige møter.
  • Du må planlegge og forberede alt.
  • Og er du sjef, bør du delegere flere oppgaver.

Og for å kunne gjøre det, må du bli sjef over din egen tid.

Du får ikke gjort mer på lang sikt gjennom å arbeide om kvelden og i helgene. Tvert imot. Det har forskerne både målt og dokumentert, fastslår det svenske nettmagasinet Chef.se.

Alle bedrifter og organisasjoner som vil ha kostnadseffektiv arbeidsinnsats med høy kvalitet bør rett og slett sette en stopp for rutinemessig overtid. Skadevirkningene er så alvorlige at de ikke bare raderer ut gevinsten med ekstratiden; i det lange løp blir også den totale gevinsten dårligere.

Overtid er dessuten den dyreste tiden som finnes. Den kan koste så mye som en sjettedel av budsjettet i mange bedrifter og virksomheter.

Den amerikanske organisasjonsguruen Tom DeMarco har studert mange «overstressede prosjekter», og er blitt overrasket over hvor stor andel av de ansatte som er så sliten at de ikke klarer å gjøre noe som helst konstruktivt med prosjektet. Han kaller dem zombier.

– Zombiene er bedriftens eks-stjerner, sier han.

En sjef som jobber mye overtid vil etter hvert vikle seg inn i en ond sirkel av ineffektivitet. Han vil miste oversikten, ikke orke og organisere, ikke klare å prioritere eller strukturere og gjøre de samme feilene om igjen og om igjen.

Slitne ledere som gjør medarbeidernes jobb «for at det skal gå fortere», vil bare sørge for at medarbeiderne også blir slitne.

Og når de ansatte også blir stresset og trøtte, får sjefen enda større arbeidsbyrde.

Dessuten blir det flere konflikter på arbeidsplassen, og det krever selvsagt ekstra krefter å håndtere dem. I tillegg er det fare for å at man må foreta nyansettelser for å dekke opp for medarbeidere som ikke orker? (ANB)