Senterleder Jørgen Næs ved Amfi Borg og senterleder Daniella Mossberg hos Stopp og Storbyen opplyser til Sarpsborg Arbeiderblad at salgs- og besøkstallene telles og summeres i skrivende stund.
De vil trolig foreligge i løpet av en dag eller to.
Årets Black Friday-tilbud var dårligere enn i fjor viser Prisjakts oversikt, men nordmenn handlet likevel for store summer.
For aldri før har det blitt netthandlet så mye gjennom betalingstjenesten Klarna på en dag i Norge som det ble gjort på Black Friday. Salget økte med hele 18 prosent fra den forrige rekorden, som ble satt på samme dag i fjor.
Mellom en tredel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom Klarnas systemer.
Kategoriene med flest gode kjøp var ifølge Prisguiden.no sportsklokker, ryggsekker og bærbare pc-er.
– Allerede den første timen etter midnatt på Black Friday hadde vi flere som netthandlet enn i fjor. Det tok seg opp gjennom hele dagen og økte kraftig den siste timen før midnatt i går. Det er helt tydelig at prisbevisste nordmenn i år har lagt en større andel av førjulshandelen til denne tilbudsuken. Oversikten over antall tilbud tyder også på at det har vært flere gode kjøp i år, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad i en pressemelding.
Omsetningsstatistikken fra Klarna er basert på mer enn 13.000 norske nettbutikker som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger.
Denne statistikken viser at så langt i Black Week, fra mandag 21. november til og med Black Friday, har netthandelen økt med 20 prosent fra den samme perioden i fjor. Black Friday er fremdeles rundt tre ganger så stor som gjennomsnittsdagen i Black Week for øvrig.
Vipps noterte seg også rekorder. Vipps sine tall baserer seg på statistikk blant cirka 17.000 norske utsalgssteder.
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på.
– Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som framsto bedre enn de reelt var, økte kraftig, sier Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
– På forhånd var det spådd en kjøpefest på Black Friday, med ekstremt lave rabatter, hovedsakelig grunnet høye varelagre og lavere kjøpekraft hos kundene. Den spådommen innfridde bare delvis. Vi forventet flere og større, gode tilbud, det innfridde ikke, sier Christoffer Reina.
