Hyundai har hatt stor suksess i Norge med sine elbiler. Først med Ioniq, så med Kona, siden med Ioniq 5. Nå er akkurat Ioniq 6 lansert. Men det stopper ikke der for det koreanske bilmerket.
Nå viser de nemlig andre generasjon av bestselgeren Kona. En bil som ifølge produsenten har blitt både større og smartere.
Den er designet med utgangspunkt i den elektriske versjonen, og byr på en stor bredde av drivlinjer. I Norge er det helelektriske Kona Electric som gjelder, og bilen er en viktig del av Hyundais elbilstrategi som vil gi 11 nye helelektriske modeller innen 2030.
Rekkevidde
Blant mange oppgraderinger, finner vi to store 12,3’’ skjermer, digital nøkkel, full OTA-støtte og det nye brukergrensesnittet Connected Car Navigation Cockpit. Det skriver Hyundai i en pressemelding.
Rekkevidden er estimert på inntil 490 kilometer (ikke endelig typegodkjent). Bilen får en del elbilspesifikke funksjoner som frunk, V2L-uttak, head-up display, enpedalskjøring med i-PEDAL, smart regenerering, e-Active lyddesign og en egen Eco-pakke.
Blir større
Kona får også noen nye kjøreassistentsystemer. Dette inkluderer nivå 2-selvkjøring, blindsonevarsling, smart fjernstyrt parkeringsassistent og førerstatusovervåkning, for å nevne noe.
Sammenlignet med forrige generasjon Kona har det nye modellen blitt en god del større. Lengden er økt med over 150 mm til 4.355 mm, mens akselavstanden er økt med 60 mm til 2 .660 mm. Den nye modellen er 1.825 mm bred, og høyden har økt med 20 mm til 1.575 mm.
Med en luftmotstandskoeffisient på 0,27 har Kona Electric gode aerodynamiske egenskaper.
Innvendig plass
Større fysiske mål gjør at Kona Electric fått et romsligere interiør også. Dashbordet har et flytende design med to store 12,3’’ skjermer. Girvelgeren er flyttet til rattstammen, noe som gir bedre plass i bilens midtkonsoll.
Foran kan bilen leveres med såkalte relaxation comfort-seter, som gir muligheten for å legge seg tilbake til en «vektløs» avslapningsposisjon. I baksetet finner man det Hyundai kaller et Curveless Bench Seat. Dette nye baksetet maksimerer plassutnyttelsen, og man har muligheten til å stille bakseteryggen i ulike vinkler.
Bagasjerommet svelger unna 466 liter. I frunken har man ytterligere 27 liter lagringsplass.
Nye Kona kan leveres med V2L (Vehicle-to-Load) både innvendig og utvendig. Dette systemet gjør at man kan gi strøm til elektriske apparater som går på en 16A-kurs og har en vanlig stikkontakt.