Gå til sidens hovedinnhold

LO og NHO er samstemte: Nå må Østfold stå sammen for dobbeltspor mellom byene!

Artikkelen er over 5 år gammel

Fremtidens bysentrum i Fredrikstad og Sarpsborg må ha kollektivknutepunkt med jernbane – slik at flest mulig tar tog, og bruker kollektivtrafikk som samhandler, skriver lederne for NHO Østfold og LO Østfold i denne felleskronikken.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

(Fredriksstad Blad)

Nå står kampen om prosjekter og midler i Nasjonal Transportplan (NTP) for 2018 – 2029. Det er derfor viktigere enn noen gang at Østfold-samfunnet står sammen om samferdselsutfordringene. Spesielt viktig er dobbeltspor mellom Østfoldbyene, påkoblingen av Østfold til resten av Østlandet og resten av landet, både nordover og sørvestover, samt ut og inn av landet. Dette har det vært jobbet med i flere tiår, det har vært mange studier, utredninger og utsettelser.

For å komme videre med sentrums- og byutvikling, samt annen samferdselsutvikling er vi avhengige av at dobbeltsporet bygges ut så raskt som mulig mellom byene.

Ved forrige behandling av NTP i 2012 og 2013, sto Østfold samlet. Da fikk vi endelig inn utbyggingen av InterCity med dobbeltspor til Halden. Nå er det viktig å stå sammen for å forsere dobbeltsporet og at det ferdigstilles frem til grensen på Kornsjø så raskt som mulig i perioden. I mai 2016 ble det lagt frem en fellesutredning mellom Jernbaneverket og Trafikkverket som så på strekningen Oslo-Gøteborg. Dette samarbeidet må følges opp. Målet er en  effektiv jernbane fra Oslo til Gøteborg, samt videre nedover i Europa.

Les også: Aksjonsgruppe med misvisende påstander

Et helhetlig dobbeltspor mellom Oslo og Gøteborg som stopper i byene på begge sider av grensen er viktig av mange grunner.

Les også: Gikk i demonstrasjonstog for rett linje

Fremtidens bysentrum må ha kollektivknutepunkt med jernbane slik at flest mulig tar tog, og bruker kollektivtrafikk som samhandler.  En effektiv jernbane styrker og regionen. Vi vokser oss nemlig sterkere sammen. For å komme videre med sentrums- og byutvikling, samt annen samferdselsutvikling er vi avhengige av at dobbeltsporet bygges ut så raskt som mulig mellom byene.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.