Gå til sidens hovedinnhold

– Det kan nok fortsatt ligge noen «skjær i sjøen» med høyhastighetsbane

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Nå skal ikke jeg provosere på et enstemmig vedtak i Sarpsborg bystyre, men konstaterer at bystyret har sagt ja til videre utredning av høyhastighetsbanen Skagerrakbanen, mellom Oslo og Gøteborg.

Vedtaket innebærer nå en annen ordlyd en det som først sto i invitasjonen til Sarpsborg kommune og gir et tryggere forhandlingsgrunnlag som alle partiene er enig om, men det er dermed ikke sagt at det ikke kan ligge noen «skjær i sjøen» angående områdeutredning for linjevalg, stasjonsplassering og ikke minst hvordan det økonomiske utfallet kan bli.

Et av de viktigste punktene tror jeg kan bli hvordan staten stiller seg positiv til denne høyhastighetsbanen, og skulle det strande der tror jeg det kan bli et risikofylt prosjekt for kommunene.

Les også

Honnør til Sarpsborg-politikerne for enighet om høyhastighetsbane

Det som er litt uoversiktlig er hvor mange stopp det blir underveis, og med et tog i 400 km/t kan det fort bli Oslo - Sarpsborg - Uddevalla - Gøteborg.

Hva vil da kommuner som Ski, Indre Østfold, Rakkestad og Halden ha for utbytte av dette prosjektet?

Skulle det vise seg at Sarpsborg blir hovedstasjon for disse Østfold-kommunene - hva da med parkeringskapasitet, som utvilsomt vil ligge inn under Sarpsborg?

Les også

Ap, Sp og SV snudde – ble med på høyhastighets jernbane og unngikk politisk nederlag

Det som kan være et forstyrrende element med dette prosjektet er at hele utredningen av InterCity-utbyggingen kan falle helt bort om staten vil engasjere seg i høyhastighetsbanen i stedet, med tanke på at intensjonen med InterCity-utbyggingen er jernbane innom byene for å betjene folk der de bor og til eventuelle arbeidsplasser.

Da kan man jo spørre seg om et høyhastighetstog kan være til det beste for regionen, med mest sannsynlig få passasjerer kontra en godt utbygd jernbane for Østfold-byene og gjerne åpning av østre linje.

Jeg skal ikke sette meg til doms over videre jernbaneutvikling gjennom Sarpsborg, men at alt er bare rosenrødt er nok heller tvilsomt i mine øyne.

Les også

En styrt nedprioritering av jernbanen?

Les også

– Jeg er tvilende til at et så stort prosjekt vil passe inn her

Les også

Jernbane i Sarpsborg - to ulike konsepter

Les også

Kjære Sarpsborg og kjære bystyre

Les også

– En røverhistorie fra Senterpartiets side!

Les også

– Dette blir for voldsomt for et lite område som Sarpsborg

Kommentarer til denne saken