Gå til sidens hovedinnhold

– Dette er ikke godt nok!

Høyresiden og Arbeiderpartiet finner sammen og utfordrer gratisprinsippet i skolen. Det er skuffende, mener Camilla S. Eidsvold, gruppeleder i Viken SV.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

SV fremmet i Fylkestinget et forslag om at Fylkesrådet måtte se på elev-PC-ordningen på nytt, men Ap og Sp fikk flertall av høyresiden med sitt forslag. I Norge sier vi stolt at skolen skal være gratis. Samtidig vet vi at skolene forlanger langt mer av utstyr til elevene enn det utstyrsstipendet dekker.

Fra neste år av må nå elever betale en egenandel selv for å få råd til skole-PC. Rådet forsvarer det med å si at det dekkes av utstyrsstipendet alle elever får. Alle som kjenner hverdagen for en som går på videregående skole vet at stipendet ikke dekker materialet som trengs om skole-PC også skal dekkes. For skolehverdagen krever en god kalkulator, penner, kladdebøker, linjal og passer og mye mer.

Med dette vedtaket vil de med minst i utgangspunktet få enda mindre. De må bruke stipendet til å få dekket en PC og må dekke alt det andre av egen lomme, mens de som har PC fra før sitter igjen med begge deler.

Da faller hele gratisprinsippet og igjen ser vi at de med mest fra før vinner også på dette. Slik skal det ikke være. Våre skoler skal gi alle muligheter uansett fra foreldrene har som inntekt. Så enkelt og tydeligvis så ufattelig vanskelig!

Med vårt forslag kunne en sette seg ned igjen og se hvordan en kan løse dette med gode konkrete forslag. Dette er SV overbevist at vi kunne få til og at alle kunne komme styrket ut av dette og at gratisprinsippet ble opprettholdt.

Koranapandemien har vist oss over natten hvor viktig en PC er i dag. Vi har mer og mer undervisning knyttet opp mot dette verktøyet, og da er det enda viktigere at vi har gode ordninger slik at alle er med. SV er partiet for de mange og ikke for de få, også i denne saken.

Det alternative forslaget som fikk flertall hadde nok i utgangspunktet noen gode intensjoner, men ingen konkrete løsninger og inneholdt mange ulne og lite konkrete muligheter.

Blant annet mente en at «vanskeligstilte» elever kunne få hjelp og at læreren i hver klasse kunne vurdere dette. Er det slik vi i dag omtaler elever fra lavinntektsfamilier? Og er det en enkelt lærer som helt uavhengig av hverandre skal være «dommer» over hvilken elev som kan få hjelp?

SV er helt på linje med Ungdomsrådet i Viken, Utdanningsforbundet og Skolenes landsforbund.

SV er veldig skuffet over at Fylkestinget og Fylkesrådet kan mene at dette er god sosial utjevningspolitikk. Da burde de nok sette seg ned og se hva som skal til for å minske de sosiale forskjellene.

Kommentarer til denne saken