I dag legger finansminister Trygve Slagsvold Vedum fram revidert nasjonalbudsjett. Her er det blant annet knyttet stor spenning til hva man velger å gjøre med momsfritaket på elbiler.
De fleste ventet at det ville innføres avgifter på elbiler som koster mer enn 600.000 kroner fra 1. januar 2023. Det Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV alle kommunisert tidligere.
Men etter det NRK og VG erfarer, vil forslaget i stedet gå ut på å fjerne hele momsfritaket på alle elbiler – og i stedet innføre en tilskuddsordning.
Blir dyrere
Tilskuddordningen skal speile et merverdiavgiftsfritak for kjøpsbeløp opp til 500.000 kroner.
Det betyr en kontantstøtteordning i stedet for momsfritak. Systemet vil i praksis innebære at biler som koster opptil 500.000 kroner ikke blir noe dyrere enn i dag.
Men alle biler som koster mer, vil bli dyrere. Det omfatter for eksempel Norges mest solgte bil så langt i 2022: Tesla Model Y.
– Ubrukelig forslag
– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede klimatiltak, sier Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu.
Elbilforeningen er ikke overraskende svært kritisk til at regjeringen i dagens forslag til revidert nasjonalbudsjett i stedet for toppmoms plutselig foreslår å innføre full moms på elbiler, kombinert med det de karakteriserer som en tungvint og utrygg subsidieordning.
– I går var vi på god vei mot å nå Stortingets mål om kun elbiler i nybilsalget i 2025. I dag foreslår regjeringen å ta en stor omvei. Det har vi ikke tid til i klimapolitikken, sier Christina Bu og legger til at det er uforståelig at Jonas Gahr Støre snubler på målstreken.
– Han kunne løpt i mål i 2025 og gjort Norge til verdens første land som elektrifiserer hele nybilsalget. Nå er plutselig alt i spill.
Disse elbilene rammes av regjeringens forslag
Audi:
e-tron 50 / 55 / S60
e-tron Sportback 50 / 55 / S60
e-tron GT
RS e-tron
e-tron Q4 e-tron 40 / 45 / 50
BMW:
i4 eDrive40 / M50 xDrive
i7 xDrive60
iX xDrive40 / xDrive50 / M60
iX3
BYD:
Tang 10
Citroën:
e-Space Tourer
Fisker:
Ocean
Ford
Mustang Mach-E
Hongqi:
E-HS9
Hyundai:
Ioniq 5
Jaguar:
EV400
Kia:
EV6
Mercedes-Benz:
EQA
EQB
EQC 20
EQE AMG
EQS
EQV
eVito Tourer
Nio:
ES8
Nissan:
Ariya
Opel:
Zafira-e Life
Peugeot:
e-Traveller
Porsche:
Taycan
Taycan Sport Turismo 30
Taycan Cross Turismo
Skoda:
Enyaq
Tesla:
Model 3
Model Y
Model S
Model X
Toyota:
bZ4x
Proace Verso
VW:
e-Crafter
Volvo:
C40
XC40
Xpeng:
P7
KILDE: Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV)
– Vil bremses kraftig ned
Elbilforeningen peker videre på at regjeringen allerede har gitt det første eksempelet på uforutsigbarhet ved å både bryte løftet om en avgiftsbasert ordning og dessuten øke kostnadene også under 600.000 kroner, i strid med løftet i regjeringsplattformen.
– Vi er bekymret for at den pågående utskiftingen av en forurensende bilpark, vil bremses kraftig ned. Elbilpolitikken har fått vanlige folk med på det grønne skiftet, men nå risikerer regjeringen å miste dem på veien. Det er dårlig nytt for norsk klimapolitikk, sier Christina Bu.
– Overraskende
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen følger bilmarkedet tett. Han er også overrasket over forslaget til regjeringen.
– Og jeg er ikke den eneste. Vi vet at momsfritak er en av de mest avgjørende grunnene til at mange velger elbil. I tillegg går dette forslaget imot de signalene som ble sendt ut på forhånd. Baksiden av dette, er selvsagt at forutsigbarheten til bransjen blir dårlig. Jeg tipper det er mange på importørsiden i Norge som akkurat nå som har dårlig tid og må legge nye planer, sier han.
Denne artikkelen er publisert i samarbeid med Broom.no