Dette kan du droppe – når bilen er ny

Av

Tidligere var innkjøring og oljebytte obligatorisk.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Vi kjøpe nettopp ny bil nå. En helt ny Mazda med dieselmotor, som vi er kjempefornøyde med.

Men en ting lurer vi på: Nemlig det med innkjøring av en ny bil. Skal det fortsatt gjøres?

Vi spurte selgeren, men fikk ikke noe skikkelig svar på dette. Håper du kan svare. Hilsen Tormod.

Les også: Dette kan bli en av Norges mest solgte biler

Benny svarer:

Hei Tormod – og gratulerer med ny bil!

Det med innkjøring behøver du ikke tenke stort på. Det gjelder knapt mer. Før kjørte man ofte 1.500-2.500 forsiktige og rolige kilometere, så skulle bilen inn til oljeskift, etter at saker og ting i motoren hadde gått seg til. Da fikk man skyllet bort eventuelt spon og partikler fra motoren.

Dette var som regel gratis. Tidligere hadde en del biler egen "innkjøringsolje" også.

Ofte så merket man at motoren "løsnet" litt og gikk bedre, samt at drivstoff-forbruket gikk ned etter noen tusen kilometer også.

Men tidene forandrer seg.

Nå er både toleransene ved produksjon av motorer og oljekvaliteten såpass mye bedre at dette knapt er noe tema mer. Men det er uansett ikke dumt å ta det litt med ro og ikke tyne bilen på høye turtall de første 2.000-3.000 kilometerne, er nå min litt konservative mening.

Et oljeskift vil heller ikke skade, men du må altså betale for dette selv. Og som nevnt - det er absolutt ikke nødvendig ifølge bilprodusentene. Det blir i så fall en ren bonus til bilen din.

De siste årene jeg jobbet på bilverksted følte jeg at vi tappet av nesten helt ny, blank og fin motorolje på disse førstegangs-servicene. Det føltes nesten litt meningsløst og bortkastet, sett både fra et kostnads – og miljø-ståsted.

Håper dette var oppklarende.

Artikkeltags