Denne satte en vanvittig salgsrekord i 2016

Av

Med lavere pris er målet enda mer hårete i 2017.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Les Sarpsborg Arbeiderblad i 5 uker for KUN 5 kr!

BMW satte seg selv ettertrykkelig på SUV-kartet, da de like før årtusenskiftet lanserte første generasjon av X5.

Bilen var på sett og vis bare en forhøyet utgave av 5-serien. Ikke var den spesielt god utenfor allfarvei, ikke var den særlig romslig – og etterhvert viste det seg at både turbo, girkasse og 4x4-system ikke akkurat var bunnsolid. Men salgssuksess ble det likevel.

I 2014 var det duket for tredje generasjon av den populære SUVen. Og mot slutten av 2015 kom den med en viktig nyhet: X5 kunne da leveres som ladbar hybrid. X5 40e.

Det passet norske avgifter veldig godt. Og salget ble deretter. I første hele salgsår, som var i fjor, ble det registrert 995 eksemplarer av X5 40e alene.

For å sette det litt i perspektiv: Året før det det registrert totalt 376 eksemplarer av X5 ... Det er snakk om en eksplosiv salgsvekst.

Stor omveltning

Fram til de ladbare variantene kom på banen, X5 40e med henholdsvis 279 og 313 hk, var det diesel som gjaldt. I 2013 ble det for eksempel registrert 149 X5, av disse var 141 dieselmodeller.

Det er åpenbart at også langt flere har vurdert X5 som et godt alternativ, etter at den ladbare modellen kom på markedet. Mens det i perioden 2010-2013 ble registrert mellom 149 og 238 biler i året, endte totalen på 1.195 i 2016.

Av disse var kun 219 med dieselmotor ...

– Det ble faktisk solgt nesten like mange eksemplarer av X5 som av 3-serien, forteller kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Marius Tegneby.

1,2 milliarder kroner

Mye av forklaringen på at det er blitt så populært, er at startprisen er blitt mer gunstig. I 2016 fikk du en den nedtunede X5 40e, med 279 hk, fra rundt 800.000 kroner.

Likevel forteller Tegneby at snittprisen på de nesten 1.200 bilene registrert i fjor, ligger på rundt en million kroner. Det skyldes naturligvis at nordmenn er opptatt av ekstrautstyr.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

Totalt har altså BMW omsatt X4 for rundt 1,2 milliarder kroner i 2016.

Billigere i 2017

I år skjer det to viktig ting med X5 40e. For det første går prisen ytterligere ned. Det skyldes de nye avgiftene.

Som et resultat av dette, forsvinner 40e med 279 hk. Den blir rett og slett overflødig.

I stedet blir den nye startprisen på fulleffektvarianten nå 779.600 kroner.

Går for ny rekord

Den nye, lavere prisen, gjør at BMW nå stiller inn siktet på nok en salgsrekord.

– Med de nye avgfitene, har vi ambisjoner om å øke salget til over 1.000 ladbare X5 i 2017, bekrefter Tegneby.

X5 med 313 hk og ladbar drivlinje, er faktisk den nye innstegsmodellen i X5-familien. Den havner for eksempel godt under diselutgaven med 258 hk. Og da blir nok valget enkelt for mange ...

Kort rekkevidde

X5 40e har en oppgitt elektrisk rekkevidde på 31 kilometer, og et snittforbruk på bare 0,33 l/mil.

I praksis er rekkevidden betydelig lavere. Dermed blir også snittforbruket også fort betydelig høyere enn oppgitt. Her kreves det svært korte turer og mye lading for å få et rimelige driftsbudsjett.

At bilen er sprek, er det imidlertid ingen tvil om. 0-100 km/t tar kun 6,8 sekunder, og med fulladet batteri, får du et solid bunndrag helt fra start.

Artikkeltags