Det ene er greit – det andre helt ulovlig

Mange nyere biler er utstyrt med flere skjermer hvor man betjener alt fra klimaanlegg til radio. Trygg trafikk er bekymret over at dette kan stjele oppmerksomheten fra veien.

Mange nyere biler er utstyrt med flere skjermer hvor man betjener alt fra klimaanlegg til radio. Trygg trafikk er bekymret over at dette kan stjele oppmerksomheten fra veien. Foto:

Av

Trygg trafikk er bekymret over skjermbruk.

DEL

(Broom) Utviklingen går unna i et rasende tempo hos verdens bilprodusenter. Ny teknologi innføres – for å gjøre bilturene enklere, smartere og ikke minst tryggere.

I dag har de aller fleste nybiler én eller flere infotainmentskjermer, hvor man betjener alt fra klimaanlegg til radio og annen kommunikasjon.

Det i seg selv er ingen stor nyhet, men omfanget og funksjonaliteten har økt betydelig de siste årene. Det er modeller fra Tesla, Volvo, Audi og Mercedes eksempler på – bare for å nevne noen.

Trygg Trafikk er bekymret

Trygg Trafikk er blant dem som er skeptiske til skjermbruken i nye biler.

– Det er spesielt modellene med touchskjermer vi er bekymret for. Her kan det være fristende å fikle med ulike funksjoner mens man kjører, og det vet vi er farlig, forteller Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk til Broom.

Han legger til at de fleste produsentene plasserer skjermene i tilknytning til speedometeret. På den måten flyttes blikket minst mulig fra veien, noe som er positivt.

Samtidig er det andre produsenter som plasserer infotainment-skjermene lenger ned i midtkonsollen.

– Kjører man i 80 km/t og tar blikket fra veien i to sekunder, betyr det at man har kjørt 44 meter i blinde. Så det er helt klart et dilemma dette med skjermbruk i nyere biler, forteller han.

Audi er blant bilprodusentene som implementerer det meste gjennom touchskjermer.

Audi er blant bilprodusentene som implementerer det meste gjennom touchskjermer.

Kan gå utover trafikksikkerheten

Johansen understreker samtidig at Trygg Trafikk ikke er negativ til hele utviklingen, og at det aller meste er veldig bra.

For eksempel kan stadig flere funksjoner styres enkelt via rattet.

– Det jobbes for at ting skal bli enklere for føreren, og det er veldig bra. Men det forundrer meg at ikke flere bilprodusenter øker satsningen på talestyring. Her er det virkelig mye å gå på hos mange.

Johansen poengterer at det ikke er forsket noe særlig på bruk av infotainmentskjerm i bil og ulykker, og at det er et vanskelig område å avdekke.

– Jeg syns det er bra at vi er bevisst på området, for vi ser helt klart utfordringen. Det handler ikke nødvendigvis om å bytte radiokanal, men nysgjerrigheten knyttet til de nye skjermene og dens funksjonalitet. Det kan gå utover trafikksikkerheten, mener han.

– Lær deg systemet

Tall fra Utrykningspolitiet (UP) viser at tre av ti dødsulykker her til lands skyldes uoppmerksomhet. Derfor anbefaler Trygg Trafikk at bilistene setter seg ordentlig inn i infotainmentsystemene sine.

– Ja, det beste rådet er å lære seg systemet før man legger ut på tur, enten man har kjøpt ny bil eller leier. Å begynne å knote med dette underveis er ikke å anbefale, selv om fristelsen for mange er stor.

– Hva tenker du om at man helt lovlig kan bytte sang på bilens fastmonterte skjerm, mens man risikerer å miste lappen ved samme operasjon på mobil?

– Jeg tenker at fokuset uansett må ligge på veien, og at man på de fleste bilene i dag kan gjøre dette via rattet. Fremover håper jeg at flere produsenter vil bli enda bedre på talestyring, sier Johansen, og legger til at vi ikke må glemme at dagens biler totalt sett aldri har vært tryggere å kjøre.

Strengere regler

Fra og med 1. januar i år ble det innført nye og strengere regler for mobilbruk i bil. I tillegg til 1.700 kroner i bot vil brudd på mobilbruksforbudet medføre to prikker i førerkortet.

Broom har tidligere spurt UP hva de mener om skjermbruk i nyere biler:

– Bruk av skjerm i bilen rammes ikke av denne forskriften som omhandler bruk av mobiltelefon. Betjening av «bilens skjerm», som medfører fare, kan rammes av andre lover/regler, for eksempel vegtrafikklovens § 3, forteller UP til Broom.

Nye biler i dag får stadig flere funksjoner, både knyttet til sikkerhet og underholdning. Trygg Trafikk anbefaler å bli godt kjent med systemet, før man drar ut på tur.

Nye biler i dag får stadig flere funksjoner, både knyttet til sikkerhet og underholdning. Trygg Trafikk anbefaler å bli godt kjent med systemet, før man drar ut på tur.

Artikkeltags