Det er én hovedårsak til at det smeller på vinteren

Antall utforkjøringer og ulykker øker på vinteren, når veiene blir glatte. Dessverre tar ikke alle som ferdes ute på veiene høyde for at kjøreforholdene er mer krevende. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Antall utforkjøringer og ulykker øker på vinteren, når veiene blir glatte. Dessverre tar ikke alle som ferdes ute på veiene høyde for at kjøreforholdene er mer krevende. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Av

Og den er faktisk ganske lett å unngå.

DEL

Denne vinteren har vært preget av vanskelige kjøreforhold over hele landet. Store temperatursvingninger, betydelig snøfall og glatte veier, skaper utfordringer for mange.

Det glatte føret gir flere ulykker på veiene. Men mange av ulykkene på glatta kunne helt klart vært unngått, skriver Broom.

Her handler det blant annet om å avpasse farten etter forholdene. Og dessverre er det nok slik at noen både overvurderer egne kjøreferdigheter – og ikke er ydmyk nok overfor forholdene.

I en Norstat-undersøkelse svarer nå 6 av 10 bilister at de sjelden eller aldri er utrygge når det er glatt.

Les også: Bare 30 bilister ble tatt i fotoboksene i Sarpsborg i fjor (+)

Falsk trygghet

– Mange ulykker om vinteren skjer fordi bilistene ikke senker farten tilstrekkelig når det er mye snø eller is. Så enkelt, og så vanskelig, sier Georg Richvoldsen, kommunikasjonssjef i Codan Forsikring.

Det at mange sjåfører ikke avpasser farten etter forholdene kan tyde på at mange bilister har for stor tro på egne ferdigheter.

– Man skal ikke være redd bak rattet. Men når undersøkelsen viser at 6 av 10 nordmenn sjelden eller aldri er utrygge på glatt føre, kan man anta at mange kjører med en falsk trygghet på glatt føre, sier Richvoldsen, i en pressemelding.

Det skjer mange uhell rundt og i selve rundkjøringene på vinteren. Gjengangeren her er at man holder for høy fart, og ikke klarer å stoppe for biler som allerede er inne i rundkjøringen.

Blitt som et filter

Brooms bilekspert Benny Christensen er ikke i tvil om at moderne biler og avansert sikkerhetsutstyr har gjort at mange føler seg tryggere. Men også at dette noen ganger kan være falsk trygghet:

– Det har skjedd utrolig mye bilene, særlig de siste 20 årene. ABS-bremser og antispinn var to betydelige milepæler. Senere har det kommet til en rekke andre systemer. De bidrar til å gjøre det mye tryggere å kjøre bil enn før alle denne teknologien kom. Men ulempen er at de på mange måter fungerer som et filter mellom sjåfør og veibane. Du merker for eksempel ikke hvor glatt det er, før det er for sent og bilen mister fotfestet. Og da kan det fort gå galt, sier Benny.

Da bør du roe ned

– Hva er ditt råd til sjåførene?

– Det enkleste og sannsynligvis også viktigste, er å holde tilstrekkelig avstand til bilen foran. Du må kunne stoppe, uansett hva den måtte finne på. Her er det lurt å tenke worst case. En annen gjenganger er at man ikke klarer en sving, og havner ut i grøfta. Da er det som regel bare én årsak: For høy fart.

– Er du i tvil om hvor glatt det er, bør du ta en liten bremsetest, bare sjekk at du ikke har en bil like bak deg. Da får du fort svar på hvordan underlaget er. Hvis det blinker jevnt og trutt i ESP-lampen på dashbordet når du kjører, betyr det at bilen er i ferd med å miste grepet, men at systemet jobber for å unngå det. Og da bør du helt klart roe ned, sier Benny.

Menn oftere i ulykker

Norstat-tallene viser for øvrig at menn føler seg tryggere på glatt føre enn kvinnelige sjåfører.

Blant menn svarer over 70 prosent at de sjelden eller aldri er utrygge på glatt føre. 40 prosent av kvinnene svarer det samme.

– Menn er oftere innblandet i ulykker enn kvinner. Mange menn kan nok godt ha større respekt for krevende kjøreforhold, sier Richvoldsen.

5 tips for sikrere vinterkjøring

  • Se an vær og føre. Vurder å la bilen stå.
  • Tilpass farten etter forholdene og hold avstand.
  • Sørg for å ha gode vinterdekk.
  • Lær deg hvordan bremsene fungerer på vanskelig føre.
  • Sørg for å ha nødvendig sikkerhetsutstyr i bilen.

Artikkeltags