NAF advarer: Elbilene risikerer dobbel påske-kø

Påskeutfarten betyr at veldig mange skal kjøre langs de samme strekningene her til lands. Det betyr kø og det betyr også at det kan bli lange ladekøer for elbilistene. Dette bildet er fra åpningen av Fortums nye ladestasjon i Ås, sør for Oslo. (Foto: Fortum.)

Påskeutfarten betyr at veldig mange skal kjøre langs de samme strekningene her til lands. Det betyr kø og det betyr også at det kan bli lange ladekøer for elbilistene. Dette bildet er fra åpningen av Fortums nye ladestasjon i Ås, sør for Oslo. (Foto: Fortum.)

Av

Antallet biler har eksplodert det siste året.

DEL

Påskeutfart betyr hvert år lange køer på flere strekninger. Svært mange skal ut på tur samtidig. Da er det ikke til å unngå at det også kan ta mye lenger tid enn vanlig å komme dit man skal.

Noen bilister risikerer også å få en ekstra kø, nemlig de som kjører elbil.

Ifølge NAF kom det i påsken i fjor ett nyord inn i språket vårt: Nemlig ladekø. Elbilister på sterkt trafikkerte ladeplasser måtte stå lenge og vente for å fylle opp batteriene.

Og å stå i kø utenfor en ladestasjon mens andre forlengst er på plass på hytta – det er vel ikke akkurat noe mange av oss synes høres hyggelig ut..?

NAF regner med at det blir enda større utfordringer i år.

70.000 nye elbiler

– Det er ingen grunn til å tro at det blir bedre denne påsken, snarere tvert imot, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Siden påsken i fjor har det nemlig kommet over 70.000 nye elbiler på veiene. Men antallet nye ladestasjoner står overhodet ikke i forhold til dette. Noen hundre hurtigladere har kommet opp de siste 12 månedene.

– Før planla man kjøreturen for å unngå kø på veien. Med elbil må man også planlegge for å unngå kø på ladestasjonen, sier Ryste.

Les også: Når det brenner i en elbil tar brannvesenet med seg 10.000 liter med vann: – Det er langt fra sikkert at det holder

Ta hensyn

– Vi kan alle hjelpe til med at dette går så smidig som mulig. Start alltid turen hjemmefra med fullt batteri. Må du lade underveis, kan det lønne seg å kjøre på andre tidspunkter enn alle andre. Da slipper du kø både på veien og ladestasjonen.

– Når du lader og det er mange andre som skal det samme, er det viktig å ikke la bilen stå til lading unødig lenge. Det er viktig å ta hensyn til hverandre på ladestasjonen, oppfordrer Ryste.

Å stå i ladekø er ikke akkurat høyt på ønskelista når man skal ut på påsketur. Foto: NAF.

– Ta en avstikker

Brooms bilekspert Benny Christensen har følgende råd til elbileiere ute på påsketur:

– Hvis du må lade underveis, er det veldig dumt å legge opp til å gjøre det på siste mulighet før du går tom for strøm. Da har du ikke noe annet valg enn å stå i kø. Og hva gjør du hvis laderne her er ødelagt? Da er gode råd dyre, sier Benny.

Les også: Tesla flytter trolig inn i handelsparken på Tunejordet

Han legger til:

– Mitt råd er å lage en liten "ladeplan" før du starter. Ha flere alternativer. Da kan du bare kjøre videre til neste hvis du kommer til en ladestasjon med lang kø. Det kan også være smart å ta en liten avstikker fra hovedveiene, hvis det ligger ladestasjoner ikke altfor langt unna. Der kan det være mye mindre kø. Husk også å ta høyde for at strømforbruket kan bli høyere enn du tror. Saktegående kø er mer regelen enn unntaket mange steder. Og ulykker kan fort få store konsekvenser for flyten i trafikken, sier Benny.

Bare det siste året har det kommet 70.000 nye elbiler ut på norske veier. Antallet ladestasjoner har ikke økt i nærheten av tilsvarende.

Trenger 5.000 ladepunkter

NAF er blant dem som tar til orde for at det må bygges ut mange flere ladestasjoner de kommende årene, og mener at politikerne har et stort ansvar her:

– Vi kan ikke ha en situasjon der mange opplever ladekø ofte. Da vil ikke folk bruke elbil. Det er helt avgjørende at man får lade raskt og lettvint underveis. Da må vi ha nok ladere og de må fungere mener Camilla Ryste.

I en fersk rapport viser NAF at behovet for hurtiglading er stort. Bare i år må det bygges ut 1.400 ladepunkter rundt om i landet. I løpet av de neste seks til syv årene må 5.000 ladepunkter være bygget og klare for over én million elbiler.

Må gi mer strøm

I tillegg til alle disse ladepunktene må laderne bli kraftigere. Nye elbiler har store batteripakker, og da må hurtigladeren gi mer strøm enn i dag så ladingen ikke tar for lang tid.

– Om få år krever folk at de skal slippe å stå i kø ved ladestasjonen og ladingen må ikke ta mer tid enn nødvendig. Så det nytter ikke å hvile på laurbærene av elbilsuksessen. Det er bare å brette opp ermene og bygge ladere, avslutter Camilla Ryste.

Artikkeltags