Stor oversikt: Pris og rekkevidde på elbiler

Det er på ingen måte slik at rekkevidde og pris henger nøye sammen lenger.

DEL

(Nettavisen) Hvis ting går som bilbransjen selv tror, kommer nesten halvparten av alle biler som selges i år til å være elbiler i Norge.

Vi skal ikke lenger tilbake enn 2016 for at andelen var 16 prosent.

Nesten fullverdig modellspekter

Årsaken til denne vanvittige veksten er at vi nærmer oss et fullverdig modellspekter blant elbilene. Valget står ikke lenger mellom «for dyre» Tesla-modeller og småbiler med for kort rekkevidde.

Da må vi riktignok ta forbehold om at noen av markedets mest ettertraktede modeller har så lang leveringstid at det ikke er noe poeng å sette seg på venteliste.

Stor forskjell på rekkevidde og pris

Med et stadig større spekter av elbiler, og ikke minst en salig blanding av gamle og nye modeller, er tiden over der det var noen klar sammenheng mellom pris og rekkevidde.

I oversikten i toppen av saken (eller under), kan du se forholdet mellom oppgitt rekkevidde (WLTP) og listepris på de fleste av de mest populære elbilene på markedet.

Rekkevidden faller jo lenger til høyre i grafen du kommer, mens søylene angir pris.

PRIS OG REKKEVIDDE: Tabellen viser rekkevidde og startpris på det meste av elbiler som er tilgjengelig i Norge. Den nye generasjonen elbiler som nå kommer slår fullstendig hull på sammenhengen mellom pris og rekkevidde.

PRIS OG REKKEVIDDE: Tabellen viser rekkevidde og startpris på det meste av elbiler som er tilgjengelig i Norge. Den nye generasjonen elbiler som nå kommer slår fullstendig hull på sammenhengen mellom pris og rekkevidde.

Av bilene som spesielt skiller seg ut er Tesla Model 3 med stort batteri, som har lenger rekkevidde enn alle Model X-modellene - men til nær en tredel av prisen.

Andre modeller som skiller seg voldsomt ut er Kia e-Niro, Hyundai Kona - men som begge er nær umulig å få kjøpe med mindre du allerede står på venteliste - samt Opel Ampera-e som nå igjen har åpnet for bestillinger.

Mest rekkevidde for pengene

Ved tidligere sammenligninger av forholdet mellom rekkevidde og pris, har Renault Zoe kommet soleklart best ut.

Det siste året har derimot ført til store endringer på dette. Både Hyundai, Kia og Tesla har nå modeller som gir deg mer rekkevidde for pengene enn Renault.

Artikkeltags