Nykommeren fra Citroën kommer nå som ladbar hybrid med 225 hestekrefter og en elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer. I all hovedsak er dette en sedan med et stasjonsvognaktig karosseri, bilen har også «en touch av SUV». Bilen er 4,8 meter lang og bygges på samme plattform som Peugeot 508.

Mye komfort for pengene

Det franske flaggskipet leveres i tre utstyrsnivåer, med en innstegspris på 459.900 kroner. Prøvekjørt modell er satt opp med den største utstyrspakken, noe ekstrautstyr og panorama soltak som jekker prisen opp til drøyt 550.000 kroner. Med tanke på hva du får av komfort, er det få andre bilmodeller som gir like mye komfort for pengene sammenlignet med C5 X.

En artig detalj er bilens opplæringssystem. Ved hjelp av video blir du kjent med flere av bilenes funksjoner.

Svever over fartsdumpene

I jakten på den optimale komforten introduserer Citroën en ny måte å kontrollere de hydrauliske demperputene, noe som gir mulighet for å velge mellom tre ulike innstillinger – tilpasset ulike kjøreforhold. I kjøremodus Komfort svever du nesten bokstavelig over fartsdumpene i Albert Moeskausvei på Brevik, systemet sørger også for et meget godt veigrep i svinger. Bilen tilpasser fjæringen separat for hvert enkelt hjul og gjør den stivere eller mykere etter behov.

Fylt med komfortskum

Bilens seter er også med på å løfte komfort-følelsen. Setene har en spesiell og svært komfortabel setestopp som kanskje best kan sammenlignes med en overmadrass. Både setene foran og bak er fylt med 30 mm komfortskum. Toppmodellen er utstyrt med 8-veis justerbart førersete, både fører- og passasjersete har elektrisk støtte for korsrygg.

Under panseret finner vi en bensinmotor på 180 hk, bilen har også en elektromotor på 110 hk. Begge motorene gir en samlet effekt på 225 hk og et dreiemoment på totalt 360 Nm.

Akustiske vinduer

Kupeen er stor og luftig, det er god beinplass til de bak. Romfølelsen økes ytterligere med store vindusflater og et stort glasstak som kan åpnes. For ytterligere å øke komforten, har Citroën lagt spesielt vekt på støydemping, med akustisk laminerte vinduer både foran og bak, noe som sørger for å redusere både vei- og vindstøy maksimalt.

Tøft marked

Citroën C5 X er en drøm å kjøre med tanke på komfort. Når du først finner deg til rette bak rattet skal det mye til for at du ikke blir imponert over bilens kjøreegenskaper.

Selv om det er lett å bli sjarmert av det franske flaggskipet er det grunn til ettertanke. Bilen leveres kun med forhjulstrekk og den skal konkurrere i et marked som i all hovedsak preges av helelektriske biler. Men, vektlegger du komforten høyt og har en dose rekkeviddeangst, er dette et godt alternativ som bør vurderes om du er på utkikk etter ny bil.

CITROËN C5 X

Motor: Ladbar hybrid

Ytelse: 225 Hk

Dreiemoment: 360 Nm

Toppfart: 233 km/t

Elektrisk rekkevidde: 55 km

Forbruk: 1,3 l / 100 km

Vekt: 1 722 kg

Batterikapasitet: 12,4 kWt

Dimensjoner: LxBxH 481x206x149

Pris prøvekjørt bil: 551.300 kroner

Lokal forhandler: Mobile Sarpsborg