Dagens bilmarked er preget av en del utfordringer. Mangel på mikrochips, transportutfordringer og etterdønninger fra covid-19 bidrar til lang ventetid og høyere bilpriser. Varslede avgiftsøkninger er også med på å skape usikkerhet rundt bilprisene i tiden som kommer.

Hos de fleste aktørene i bilbransjen har en prisøkning etter kontraktsinngåelse på ny bil aldri vært noe tema. Nå innfører RSA Bil derimot en prisgaranti på nye biler for å sikre kundene mot en prisøkning som måtte komme.

Garantert dagens pris

Bilimportøren RSA tar nå grep for å gi kundene forutsigbarhet og gir prisgaranti til de som ønsker ny Isuzu. Inngår du en atale om kjøp av ny bil er du garantert dagens pris ved levering ut 2023.

– Denne garantien vil gi en trygghet til de som kjøper bil. Riktignok kan vi ikke gjøre noe med eventuelle avgiftsnivåer, men bilens pris vil gjelde hele neste år om du skriver en avtale nå, forteller daglig leder Bjørn Elmansa ved RSA Bil Sarpsborg.

2021 ble det beste salgsåret for Isuzu Norge noensinne med 1.245 registrerte biler. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken ble det registrert 20 nye Isuzu D-Max i Sarpsborg i fjor.

Trygghet for kunden

Isuzu har som mange andre bilmerker lenger leveringstider enn tidligere, men har likevel en langt bedre leveringssituasjon enn flere av konkurrentene.

– Vi har vært i en god situasjon og har hatt kort ventetid på bil i lang tid. Akkurat nå er leveringstiden fire til fem måneder om du bestiller en firedørs dobbel cab, todørs cab kan du derimot få mye tidligere, sier Elmansa.

Salgssjef i Isuzu Norge, Steinar Dokken, forteller at de ønsker å gi trygghet for kunden.

– Til tross for økte priser fra fabrikk på produksjon og transport velger vi å opprettholde dagens bilpris på alle nye bestillinger, uavhengig av leveringstid. Dette for at det skal være mest mulig forutsigbart for deg som kunde å handle ny Isuzu, sier han.

Eventuell avgiftsøkning fra 2023 vil ikke være dekket av prisgarantien.

Kundene blir normalt ikke belastet

Ifølge NAF kan forhandlere ha rett til å øke prisen på bilen hvis det er tatt forbehold om prisøkning, på sine nettsider skriver de:

«I standardkontrakten som mange norske forhandlere bruker, er det tatt inn en klausul som gir forhandleren rett til å øke prisen med inntil 6 % i slike tilfeller. Du risikerer altså å måtte betale inntil 6 % mer for bilen du har bestilt. Det er en stor ekstrakostnad som kan komme som en ubehagelig overraskelse på mange.»

Sarpsborg Arbeiderblad har vært i kontakt med flere av distriktets bilforhandlere for å høre hvordan de løser situasjoner hvor det blir en prisøkning på solgte biler etter kontraktsinngåelse.

– Hos Toyota er det bilimportøren som tar den regningen, jeg har aldri hørt om noen bilforhandlere som har økt prisen etter at de har skrevet en avtale med sine kunder, forteller daglig leder Tommy Røren ved Toyota Østfold & Follo, avdeling Sarpsborg og Halden.

Vidar Nilsen som er daglig leder ved Brennes Auto har 21 års fartstid i bransjen, og har heller aldri hørt om noen kunder som har fått økt pris på en bil de har kjøpt etter kontraktsinngåelse.

Begge presiserer at økt avgiftsnivå kan gi økte priser.