Hjemmeskole er nytt for alle

Knut Olav Farbrot, lokallagsleder i Utdanningsforbundet Sarpsborg. (Foto: Mari Buckholm)

Knut Olav Farbrot, lokallagsleder i Utdanningsforbundet Sarpsborg. (Foto: Mari Buckholm)

Av

«Utdanningsforbundet Sarpsborg oppfordrer til å vise raushet med lærerne der ute når hjemmeskolen starter. Det å lage gode undervisningsopplegg uten relasjon, tilstedeværelse og samspill er vanvittig vanskelig», skriver lokallagsleder Knut Olav Farbrot i dette innlegget.

DEL

Korona-krisenKoronautbruddet og den store smittefaren har gitt både skoleledere, lærere og elever en utfordring ingen av oss har stått i tidligere. Hjemmeundervisning for så å si alle elever er nytt for oss. Skolene må finne nye og kreative løsninger for å sikre at opplæringstilbudet blir så lite skadelidende som mulig.

Både politisk og administrativ ledelse gjør i disse dager i samarbeid med de tillitsvalgte, lærerne og øvrige ansatte alt hva vi kan for å gi elevene i Sarpsborg et best mulig opplæringstilbud i den særdeles spesielle og krevende tiden vi har foran oss.

For å lykkes er det viktig at alle foreldrene står sammen med lærerne og utviser raushet om ikke alt oppleves optimalt fra første stund. For er det én ting som er sikkert, så er det at ikke alt kommer til å fungere til å begynne med og kanskje ikke på ganske lenge. I en slik situasjon vil samarbeidet mellom hjem og skole være helt essensielt i hvor vellykket hjemmeskolen blir.

Utdanningsforbundet Sarpsborg oppfordrer til å vise raushet med lærerne der ute når hjemmeskolen starter. Det å lage gode undervisningsopplegg uten relasjon, tilstedeværelse og samspill er vanvittig vanskelig. Dette har de aller fleste av oss aldri gjort før, og flere av oss kommer til å bomme.

Slik vil det være for alle lærerne. Og slik vil det også være for alle foreldrene. Vi vet at det blir vanskelig å følge opp egne barn i denne situasjonen. Noen elever kan i utgangspunktet drive seg selv videre ved hjelp av instruksjoner fra læreren, mens andre trenger intens oppfølging og en tålmodig voksen for å holde konsentrasjonen oppe, selv i korte perioder. Derfor skjærer det i alle lærerhjerter at de virkemidlene skolen har for å bidra til å jevne ut forskjellene, til en viss grad ikke lenger er der.

Skolene i Sarpsborg har vært forberedt på stenging etter hvert som koronaviruset spredte seg i Europa og til Norge. Men uansett hvor godt forberedt man er, så blir endringen stor når vi faktisk står i en situasjon hvor skolene stenges, og elevene sendes hjem og må tilpasse seg en helt ny læringshverdag.

Med dette ønsker vi lykke til med hjemmeundervisningen og håper god dialog mellom hjemmet og skolen vil kunne bidra til at vi lykkes sammen til det beste for alle i en krevende tid.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags