Gå til sidens hovedinnhold

– Hva er det de driver med?

Artikkelen er over 1 år gammel

Ny jernbanetrasé Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

På et åpent møte i bystyresalen med Bane NOR spør jeg Alf Louis Solvang, som nå leder Bane NOR sin planavdeling for utbygging; Hvordan våger dere?

Sarpsborg bystyre hadde da blitt presentert fem muligheter for trasévalg og vedtatt at tre av dem var ønsket for videre arbeid.

Med tanke på hva Bane NOR nylig hadde forårsaket av «folkeopprør» på Hamar i akkurat samme type problematikk, var jeg undrende til hvordan de våget en ny runde i Sarpsborg.

Når et bystyre tar et slikt valg, er det ikke bare de tre utpekte løsningene som er den tydelige tilbakemeldingen. Like tydelig er også signalet om at de to resterende alternativene IKKE er ønsket.

Bane NOR er selvsagt vel vitende om at innen Sarpsborg kommune er det vi - Folk i gata, Sarpinger og det store lokale Folkedypet - som bestemmer! Begrunnelsen i denne påstanden finner man i Plan- og bygningsloven. «Ansvaret for planlegging etter loven ligger til kommunestyrene».

På en arrogant, respektløs og lite ydmyk måte har altså Bane NOR fortsatt å jobbe med et ikke-ønsket alternativ. At de tør!

Så, etter en stund, presenterer Bane NOR et mer utarbeidet forslag. Det omhandler riktig nok Sarpsborg bystyres tre valg, men i tillegg fremkommer også et ikke-valgt alternativ. Gjett hvilken løsning som blir anbefalt?

De var så stolte av dette at de nå ønsker å legge arbeidet ut på høring. I dette bør vi vite at det å legge ut noe på høring ikke bare er å innhente meninger om arbeidet, tilfredsstille en statlig vedtatt saksrekkefølge - det er også en gedigen mulighet til å markedsføre sin egen konklusjon.

Sarpsborg bystyre, som hadde fått tydelige tilbakemeldinger fra innbyggerne om prioriteringen av Greåker-charteret, var heldigvis våkne nok til å si; Stopp! - «Hold your horses».

– Vi vil IKKE at dere skal legge ut ikke-valgte alternativ, som berører områder innenfor vår kommunegrense (og kommunal planmyndighet). Like arrogant, respektløst og med enda ett manko av ydmykhet, trosset Bane NOR nok en gang bystyret. At de tør. Hvor er det blitt av anstendigheten?

Hvordan kan dette skje? Personlig kan man bare gjette, men jeg tror Bane NOR er grepet av panikk.

I tidligere samferdselsutbygging gjennom fylket (for eksempel E6) ble grunnforhold kartlagt først og så bygde de etterpå. Resultatet etter Bane NORs arbeid kan berettige mistanken om at grunnforholdskartleggingen ble gjort i etterkant.

I senere tid har de, merkelig nok, framvist overraskelse over en grunnforhold-problematikk, som er mer enn godt kjent for nærmest enhver østfolding.

Det har selvsagt blitt dyrt! Det igjen har selvsagt tydelig blitt påpekt av både departement, Stortingets transportkomité, landets opposisjon og statsråder. De faglige valgene har sikkert blitt satt under lupen? Ikke minst har økonomibruken forårsaket hoderysting.

Igjen, min personlige gjetting: Den massive responskritikken har resultert i panikk. Det er ikke sjelden at man i slike situasjoner har behov for å kanalisere skyldspørsmål. De kalkulerer at det å legge ut Sarpsborg-forhold til høring vil resultere i negativ respons fra flere instanser enn bystyret?

Så fint! Da kan de svare sine overordnede at «vi anbefalte det billigste alternativet – DET ville sarpingene ikke ha. Skyld ikke på oss».

Om politikken i Fredrikstad, som støtter en høring om områder innenfor Sarpsborg kommune, kan det sies mangt og mye. Det er nok best å la det ligge.

La oss stå Sammen For Sarpsborg mot slike utidigheter som vi - tyngdepunktet i gamle Østfold - blir utsatt for.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.