– Hvordan i all verden skal folk komme seg til og fra Værste?

Kart over prosjekter: 1: Glombo Brygge  2: VGS og Arena Østfold  3: Dokka 6  4: Dreieværste  5: Værstetorvet 3  6: Værstetorvet Syd  7: Værstetorvet Nord. (Illustrasjon: Værste AS)

Kart over prosjekter: 1: Glombo Brygge 2: VGS og Arena Østfold 3: Dokka 6 4: Dreieværste 5: Værstetorvet 3 6: Værstetorvet Syd 7: Værstetorvet Nord. (Illustrasjon: Værste AS)

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Utbyggingen i Fredrikstad og Værste har mye med Intercity å gjøre.

Vi skal jo sykle, gå og reise kollektivt. Tog, buss og byferga. Fredrikstad har lagt store planer for den lille verdensbyen. Slett ikke dårlige heller, men noe henger ikke på grep ...

Jeg har tidligere vært kritisk til Værste i forhold til grunnforholdene og klimaendringer. Med stigende hav, springflo og flom kan det se stygt ut, men det er sikkert problemer som lar seg løse. Nederland ligger jo som kjent under havnivå og har greid seg bra.

Hvordan i all verden skal folk komme seg til og fra Værste? Er det så gjennomtenkt?

Værste satser på idrett, utdannelse og kunnskap. Slik Værste er tenkt utviklet vil det myldre av liv. Ikke minst av ungdommer. Fra hele Østfold - for ikke å si Oslo og Viken.

Mange skal pendle både mot Oslo, Moss, Sarpsborg og Halden. Det er vel derfor en stasjon på Grønli er så viktig for Fredrikstad, men både grunnforhold og budsjetter stritter imot denne løsningen. En plassering som dessuten er altfor langt fra Værste.

Fredrikstads problemer må tas på alvor. Også av Hareide og oss i Aksjon Rett Linje. Vi må finne en løsning og den må være god.

Nå handler ikke jernbanen lenger bare om Intercity. Vi skal ha en moderne høyhastighetsbane mot Europa. Det er tross alt det viktigste, men kan vi få begge deler?

Neppe.

Da må vi finne en løsning som tilfredsstiller utenlandstrafikken for person- og godstrafikk, og vi må løse de lokale problemene på andre måter. Da handler det om all persontransport i distriktet. Om vei, buss og byferge. Spørsmålet blir om vi ikke også behøver en raskere forbindelse med plass til flere mennesker. Da er bybane og metro løsninger det ligger nær å tenke på.

I første omgang kan vi benytte eksisterende spor i bybåndet, men vi har også behov for en sterkere tilknytning både til Værste/Gressvik, til sentrum av Fredrikstad, sykehuset på Kalnes og til sentrum av Sarpsborg - og kanskje Rakkestad. Med rett linje og sentralstasjon på Rolvsøy vil en metro bringe oss til denne i løpet av 10-12 minutter. Herfra er reisetiden kort både nord- og sydover.

Hva skal vi med en Intercity-stasjon på Grønli om en metroholdeplass fungerer bedre og kan mangedoble trafikken?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken