Ungdom utsettes for skjult reklame på Instagram og Forbrukertilsynet er ikke fornøyd

INFLUENCER: Eileen Eriksen (26) har 84.000 følgere på Instagram, og er blant de som har hatt reklame for tannbleking nylig. Her er innlegget korrigert, og nå står det klart og tydelig "annonse" i starten av teksten, slik Forbrukertilsynet ønsker.

INFLUENCER: Eileen Eriksen (26) har 84.000 følgere på Instagram, og er blant de som har hatt reklame for tannbleking nylig. Her er innlegget korrigert, og nå står det klart og tydelig "annonse" i starten av teksten, slik Forbrukertilsynet ønsker. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Forbrukertilsynet ber markedsførerne bak tannblekingsproduktet Premium White om å skjerpe seg, når de samarbeider med unge bloggere og influencere.

DEL

En rekke bloggere, Instagrammere og influencere reklamerer for tannbleking fra Premium White. Mye av denne reklamen er skjult reklame, fordi annonsene ikke merkes korrekt, mener Forbrukertilsynet.

De ber nå selskapet Norsima, som står bak markedsføringen av Premium White, om å ta ansvar for å gi influencerne beskjed om at de skal merke innleggene korrekt, når de reklamerer for deres produkt.

Flere av Instagrammerne, deriblant Eileen Eriksen (26), som vant Paradise Hotel i 2016, har merket reklamene med emneknaggen #ad (engelsk forkortelse for annonse journ. anm.). Men å skrive #ad eller #spons er ikke nok, sier Forbrukertilsynet.

– Vi er tydelige på at annonsøren har hovedansvaret og at når de bruker påvirkere til å spre reklame, er det deres jobb å sørge for at loven blir fulgt, forteller Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Haugseth mener at ikke alle annonsører er bevisste nok når de benytter seg av markedsføring med influencere.

Etter at MinMote omtalte saken, har Eileen Eriksen korrigert innlegget, og skrevet "annonse" i starten av teksten.

– Etter at jeg har blitt gjort oppmerksom på dette har jeg gått gjennom Instagram-postene mine og sett på hva som er reklame og ikke, slik at det skal være godt merket nå og fremover. Jeg beklager til følgerne mine om det ikke har kommet godt nok frem hva som er reklame og ikke, sier hun til MinMote, og legger til at hun vil sette seg mer inn i temaet fremover slik at det ikke oppstår slike situasjoner igjen.

Regjeringen ønsker å styrke ressursene til Forbrukertilsynet, slik at de kan sørge for at influencere og markedsførere følger markedsføringsloven. Det foreslås å bruke seks millioner kroner til dette formålet i 2019. Dersom man bryter markedsføringsloven, risikerer man store bøter.

Direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, forteller til MinMote at de har tatt opp sak mot flere annonsører, ikke bare Norsima:

– Vi ser av svarene vi får at flere ikke har sett det som sin oppgave å sørge for at reklamen for produktene deres er godt og tydelig merket, sier hun.

Artikkeltags