Nesten en tredel av dekkene vi kjøper i Norge produseres i Russland. Nå frykter flere aktører i dekkbransjen at det kan bli utfordrende å dekke etterspørselen utover vinteren. Sarpsborg Arbeiderblad har sjekket med flere av byens dekkforhandlere, og tilbakemeldingene jevnt over er at mange fortsatt venter på sesongens vinterdekk fra sine leverandører.

– For vår del vil utfordringen utover vinteren være å skaffe enkelte dimensjoner i et spesifikt dekkmerke. Det er mulig du må velge et annet merke enn det du i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe, forteller kundeveileder Amir Ahmic ved Dekkmann Sarpsborg.

Han forteller at Dekkmann Sarpsborg var tidlig ute, og at de har fylt opp lageret med vinterdekk. Med litt smidighet, regner han med at de skal klare å dekke de fleste behov utover vinteren.

Mangler stål

Paul Oord er administrerende direktør i Starco Norge, et av landet største dekkleverandører. Oord forteller til Nettavisen at vi går en usikker vinter i møte.

– Enhver dekkfabrikk sliter med å dekke etterspørselen. I alle dekk som produseres er det et spesielt type stål som importeres fra Ukraina. Også det har det blitt manko på, forteller han.

– Slik jeg har forstått det er det mangel på stål som brukes til å lage corden (metalltråder red.anm.) i dekkene, utdyper Ahmic.

Oord forklarer at leverandørene nå kjemper for å skaffe dekk fra asiatiske land – i et forsøk på å unngå dekkrise her i Norge.

Sjekk dekken nå

Om du i det hele tatt er i tvil, bør du ta en titt på vinterdekkene du brukte i fjor. I år er det ikke lurt å gamble på at fjorårets dekk varer en sesong til.

– Om de ikke holder gjennom vinteren bør du bestille nye i god tid før de skal på, forteller kundeveilederen.

Dekk er på mange måter ferskvare og mister mye av sine egenskaper om de blir for gamle. Vinterdekk holder som regel tre til fire sesonger.