Olav den Heldige og Lykkesverdet på sitt beste

Premiere på "Olav den Heldige og lykkesverdet" i Landeparken. Med Lars August Jørgensen, Patrik Stenseth, Philip Bøckmann, Cato Skimten Storengen, Katarina Krogh ogTerje Brevik.

Premiere på "Olav den Heldige og lykkesverdet" i Landeparken. Med Lars August Jørgensen, Patrik Stenseth, Philip Bøckmann, Cato Skimten Storengen, Katarina Krogh ogTerje Brevik. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Både kveldssola og skuespillerne strålte da Olav den Heldige og Lykkesverdet hadde sin vellykkede premiere under Olavsfestivalen onsdag kveld.

DEL

Publikum og ensembelet var enige: Olav-forestillingen har ikke vært bedre enn den er nå.

Saftig samspill

I jubileumsåret - som har vært et foreløpig mål for spillet, var samspillet saftigere, miksen av humor og alvor akkurat passe dosert - og alt av materiale syntes å være strammet inn og strammet opp - under Gard Eidsvolds regi - uten at det er lett å si nøyaktig hva som er gjort. Men sikkert at det at en streng hånd har holdt i trådene; nå opplevde vi at alt satt som et skudd; replikkvekslingen først og fremst.

Det er fjerde gang Olav den Hellige blir spilt under Olavsfestivalen, og mange kjenner nok etter hvert historien, og stykket. Opphavsmann Patrik Stenseth og meddramatikerne Andreas Humlekjær og Kristofer Grønskag har satt sammen en historie som morer, men som og viser lun respekt for historien. Manusbearbeidelsen har Gard Eidsvold og Silje Louise Waters stått for - mon tro om de har stått for oppstrammingen, som altså var veldig vellykket. Alt som ikke satt som et skudd var tydeligvis luket bort, og skuespillerne - en blanding av profesjonelle og amatører, så ut til å stortrives på scenen og i samspill med hverandre.

Og apropos heldig: Mens regnet øste ned like i nærheten, satt publikum - plassene var fylt opp og vel så det - tørt og godt ved Tunevannet.

Helt riktig musikk

Lars August Jørgensen som Olav og Patrik Stenseth som Sigvat Skald er trygge og solide i rollene sine, og boltrer seg skikkelig. Også musikalsk imponerte disse to - og flere med dem - med fine sanger som kommer akkurat der de skal. Musikerne, med Christian L.Stahr som kapellmester - som vanlig - gjorde alt riktig.

Philip Bøckmann som Kong Knut og Kalv Arnesson, Cato Skimten Storengen gestaltet den rollen, serverte storspill hver for seg og sammen, og Terje Brevik er fantastisk flott og troverdig som kloke og omsorgsfulle Rane den Vidfårle.

Katarina Krogh er ny i ensembelet i år, men skled fint inn, og hadde tilført prinsesserollen en sjarmerende porsjon rampethet.

Hannah Elise Adolfsen Fjeldbraaten, Diana Marie Johannessen, Marie Guldteig, Henriette Humlekjær, Mats Østerman Wibe, Trym Syversen og Edvard Sørli Bjørnstad er barne - og ungdomsskuespillerne i gjengen - og har fått mye å spille på og mange oppgaver, som de løser kjempefint.

Ikke bare tull og fjas

Publikum fulgte engasjert med og fikk også oppmerksomhet - blant annet i en overraskende impovisasjonssekvens som bokstavelig talt rocket.

Vi fikk - som før - med oss folkevandringer og store slag, en «jukebox-greie», svippturer til Frankrike og England - og mange oppfinnsomme lydeffekter, ikke minst brukt i biskopscenen - som var kraftig og hysterisk utviklet siden sist. Her tok både biskop Grimkjeld alias Cato Skimten Storengen og lekenheten helt av.

Ordfører Sindre Martinsen-Evje takket humrende etter forestillingen, og nølte ikke med å anbefale den til alle.

– Men vi skal ikke la oss forlede av humor, tull og fjas, sa han, og minnet om Olavs posisjon i verden, kulturarv og historierikdom.

Fredag det ny forestilling. Olav den hellige og Lykkesverdet spilles hver kveld under Olavsfestivalen.       

Artikkeltags