Lyst for fullføring av intercityprosjektet

Regjeringen foreslår betydelige  midler til intercityprosjektet.

Regjeringen foreslår betydelige midler til intercityprosjektet. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Det er positivt at regjeringen følger opp ambisjonen om å få dobbeltsporet til Sarpsborg ferdig i 2026. Det er tilsvarende skuffende at flypassasjeravgften ikke fjernes - men økes i forslaget til statsbudsjett, skriver Sarpsborg Arbeiderblad i dagens leder.

DEL

LederRegjeringen har satt av 233 millioner kroner til den videre planleggingen av intercitystrekningene fra Råde til Fredrikstad og fra Fredrikstad til Sarpsborg i forslaget til neste års statsbudsjett. Den forslåtte bevilgningen gjør at Bane NOR kan øke planleggingsaktiviteten på de to strekningene.

Det er positivt at regjeringen følger opp ambisjonen om å få dobbeltsporet til Sarpsborg ferdig i 2026. Det har vært både sterke ønsker og gode planer om jernbanesatsing i vår region i flere tiår. Nå ser det ut som om planer følges opp med midler på en måte som gjør at jernbanesatsingen snart kan tas videre fra planleggingsstadiet til konkret anleggsarbeid. Det er lenge siden vi har vært så sterke i troen på en fullføring av intercityprosjektet som det vi er nå.

Mens både Bane NOR og jernbanebrukerne kan glede seg over forslaget til statsbudsjett, forblir skyene over Moss lufthavn Rygge like mørke som før. Tidligere i år gikk både Høyre og FrP inn for å fjerne flypassasjeravgiften, men i statsbudsjettet legges det opp til å øke den ferske avgiften. Det gjør jobben med å åpne flyplassen langt vanskeligere for de nye eierne.

Høyre og FrP fortsetter dermed å holde østfoldingene med godt snakk. Spesielt har FrPs Ulf Leirstein og Erlend Wiborg vært flinke til å understreke at de jobber hardt for å fjerne flypassasjeravgiften. Når resultatet av det harde arbeidet deres er at avgiften økes, er det vanskelig å ta de to FrP-erne på alvor.

Det er skuffende at verken Høyre eller FrP følger opp respektive partiers landsmøtevedtak om å fjerne avgiften. Men for Østfold og Sarpsborg er det viktigere med en solid jernbanesatsing enn gjenåpning av flyplassen. Intercityprosjektet er viktig både for å utvikle arbeidsplasser og gjøre kommunen attraktiv å bosette seg i. Fornøyelsesreiser med fly er det fullt mulig å bruke både Gardermoen og Torp til.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags