Første gang jeg hørte om behovet for ny Sarpsbru var jeg 16-17 år. Nå er jeg 51 år.

GAMMEL TRASÉ: – Har man helt utelatt muligheten for å tenke nytt, og ikke 	  benytte en over 100 år gammel trase for jernbanen, spør Frode Ludvigsen fra Sarpsborg i dette innlegget. Foto: Jarl M. Andersen

GAMMEL TRASÉ: – Har man helt utelatt muligheten for å tenke nytt, og ikke benytte en over 100 år gammel trase for jernbanen, spør Frode Ludvigsen fra Sarpsborg i dette innlegget. Foto: Jarl M. Andersen

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Kan det være at vedtatt plan for dobbeltspor fra Haug i Råde til Sarpsborg har potensial i seg til å bli århundrets byggeskandale i offentlig sektor i forhold til kostnads- og framdriftssprekk, spør Frode Ludvigsen i dette innlegget.

DEL

LeserbrevEtter lange og omstendelige prosesser over flere tiår, har politikerne vedtatt framtidens løsninger på overmodne utfordringer på vei og bane. Er det en mulighet for at det i en prosess som lukter ganske vondt, er vedtatt en «politisk» trase for nytt dobbeltspor fra Råde–Sarpsborg hvor det er uteglemt noen realiteter?

Hvor mye ekstra koster det å bygge om i eksisterende traseer og samtidig opprettholde drift, kontra å bygge i nye traseer og deretter flytte drift? Vedtatt plan betyr tiltakende kaos i driften på vei og bane i mange, mange år framover.

Har man helt utelatt muligheten for å tenke nytt, og ikke benytte en over 100 år gammel trase for jernbanen? Hvor kostbart blir det å bygge dobbeltspor på leiregrunn (delvis kvikkleire) gjennom «halve Østfold»? Et meget spennende eksperiment!

Politikerne er rimelig enige om at framtida er mer gods over på bane, men er det lurt å kjøre disse monstrene av noen godstog gjennom tettbebygde strøk og tett på bykjerner? Hvordan ser Nedre Glomma-regionen ut om 20–30 år, er det å anse som «et felles marked»? Hvor mange milliarder er det lurt å bruke på å rasere bomiljøer og rive mange hundre hus, skoler etc., og hvor lenge skal disse familiene holdes på pinebenken?

Kostnadene fra Haug i Råde til Sarpsborg er oppjustert fra 12 til 20 milliarder! Det kan dessverre bare være starten på pengegaloppen.

Et lite bilde på hvor lange prosessene har vært: Første gang jeg hørte snakk om behovet for ny Sarpsbru var jeg 16–17 år. Nå er jeg 51 år, og er litt spent på om ny Sarpsbru og dobbeltspor gjennom Østfold blir realisert i min tid. I Moss kjenner jeg en hyggelig kar som i sin tid jobbet i Moss Lysverker. I 1984 var han med på å påvise kabler for grunnboring og utredning av nytt dobbeltspor til Moss nordfra. I 2018 bygges det der.

I rettferdighetens navn, skal det sies at det er et hederlig unntak i samferdselshistorien i Østfold. Bygging av 4-felts E6 mot Svinesund fikk gode rammebetingelser og en effektiv gjennomføring. En effektiv trase ble valgt, og det ble bevilget nok penger til å planlegge og bygge effektivt og sammenhengende. Sjeldent nok, endte det i en betydelig budsjettunderskridelse så vidt jeg husker. Hadde det vært lurt å kanskje ta med seg noen erfaringer fra dette prosjektet?

Kan det være at vedtatt plan for dobbeltspor fra Haug i Råde til Sarpsborg har potensial i seg til å bli århundrets byggeskandale i offentlig sektor i forhold til kostnads- og framdriftssprekk?

Dertil kan det komme ødelagte bomiljøer og livsverk lagt i grus for hundrevis av mennesker. Anført av sjefstrateg, Ole Haabeth, har Ap-bastionen i Nedre Glomma-regionen kommet fram til at det skal spilles hasard med vår skattepenger.

Kanskje er det bare en person (i posisjon) som kan komme ut av denne prosessen med æren i behold nå, og hindre at milliardene bokstavelig talt forsvinner i kvikkleira. Det må være samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Jeg oppfatter at han muligens er i ferd med å komme på banen, og i tilfelle legger jeg til grunn at «Haabeth er ute» for den lokale Ap-bastionen i dette prosjektet.

PS! Kan noen gi noen faktaopplysninger om hvordan det ligger an i forhold til budsjettert tid og kost på fase 1 av Bypakke Nedre Glomma, riksvei 110 Ørebekk-Simo? Et stalltips er at det ikke er «helt på budsjett» i kvikkleira på Ørebekk.

Etter ca. 3-års planprosess, forelå forslag til reguleringsplan i september 2011 med estimat på 220 mill. Nærmer vi oss firgangen tro for 1.400 meter vei? Forklaringen slik jeg leser det: Verre grunn enn noen forutså – kompliserte stabiliseringsarbeider av undergrunnsmasser!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags