Får avtale om busstilbudet i fylket

Nettbuss Østfold og administrerende direktør Thor Anders Hansen kan glede seg over at Østfold kollektivtrafikk vil ha selskapet som leverandør av busstjenester i Nedre Glomma og Indre Østfold frem til 2020.

Nettbuss Østfold og administrerende direktør Thor Anders Hansen kan glede seg over at Østfold kollektivtrafikk vil ha selskapet som leverandør av busstjenester i Nedre Glomma og Indre Østfold frem til 2020. Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel

Nettbuss Østfold innstilles som leverandør av busstjenester i Nedre Glomma og Indre Østfold.

DEL

Det opplyser markedssjef Kjetil Gaulen i Østfold kollektivtrafikk tirsdag.

Gjelder til 2020

- Innstillingen gjelder avtale om busstilbudet i kommunene Sarpsborg, Fredrikstad, Hvaler og Råde, og for kommunene Eidsberg, Marker, Rakkestad og Trøgstad. Avtaleperioden er 1. juli 2013 til 30. juni 2020, med mulig forlengelse i ytterligere tre år, sier Gaulen.

Thor Anders Hansen, administrerende direktør i Nettbuss Østfold, sier til sa.no at dette naturlig nok er en gledelig nyhet for selskapet.

- Dette er en god nyhet for oss. Ikke minst har våre folk jobbet godt, fordi dette er en jobb som på ingen måte gjør seg selv. Som administrerende direktør er jeg glad for at vi har vunnet dette anbudet, sier Hansen.

- En slik avtale er kjempeviktig for oss, og Nedre Glomma-regionen er jo økende blant annet i forhold til det nye sykehuset. Så dette ser vi veldig positivt på, understreker Thor Anders Hansen.

Også Olav Ingebjørn Moe, leder for samferdsel, miljø og klimakomiteen i Østfold fylkeskommune, er fornøyd med avtalen.

- Vi har hatt gode erfaringer med Nettbuss i blant andre Moss, Halden og Indre Østfold gjennom flere år, og vi er godt fornøyd med måten den lokale ledelsen, øvrige medarbeidere og ikke minst sjåførene har ivaretatt kundene på. Vi føler oss trygge på at Nettbuss vil gjøre en god jobb i årene fremover, sier Moe.

Tre selskaper leverte tilbud

Ifølge Moe vil de nye avtalene innebære en kvalitetsheving av busstilbudet med en svært tydelig miljøinnretning. Bussene vil benytte biogass og biodiesel, samt ivareta økte sikkerhetskrav med blant annet tre-punkts setebelter, alkolås og ryggekamera.

- Avtalene er viktige bidrag for å nå sentrale målsettinger for Østfold fylkeskommune, blant annet i ny regional transportplan for Østfold om å «etablere et transportsystem som fremmer helse, miljø og verdiskaping og bidrar til en bærekraftig regional utvikling med attraktive byer og bygder i Østfold», sier han.

Totalt tre selskaper leverte tilbud innen fristen; Nettbuss Østfold, Norgesbuss og Tide Buss. Kontrakten omfatter en samlet produksjon på vel fem millioner kilometer per år.

- Avtalen i Nedre Glomma har en total årlig verdi på i underkant av 137 millioner kroner og omfatter totalt 88 nye busser. Åtte av disse er 15 meters busser som vil betjene Glommaringen og har økt passasjerkapasitet sammenlignet med dagens tilbud. Øvrige busser har ordinær lengde på 12 meter, og det inngår i tillegg to minibusser som skal betjene sentrumsruter i Sarpsborg. 86 av bussene vil benytte biogass, forklarer Kjetil Gaulen.

Avtalen i Indre Østfold har en total årlig verdi på om lag 30 millioner kroner og omfatter totalt 33 nye busser.

Innsigelsesfristen er ifølge Gaulen satt til 12. oktober, og kontraktsinngåelse vil først kunne skje etter denne dato.

Artikkeltags