Forsøk på svindel med BankID

Flere kunder av BankID har i ettermiddag mottatt svindelmail.

Flere kunder av BankID har i ettermiddag mottatt svindelmail. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Mandag ettermiddag fikk mange tilsendt svindelmail, som utga seg for å være BankID

DEL

Mailen står karakteristisk nok på dårlig norsk, men kan fort lure et uoppmerksomt øye, da det utgir seg for å være fra BankID.

– Dette liker vi ikke noe særlig. Det er ikke slik vi opptrer, forteller kommunikasjonssjef Hege Steinsland i BankID til Sarpsborg Arbeiderblad.

Suspendert konto

I mailen opplyser svindlerne at BankID har sluttet å støtte trykte kodekort, og derfor har de angivelig deaktivert kontoen.

Det eneste man trenger å gjøre er å laste opp et bilde med kodene for å få reaktivert kontoen. Dette er altså ren svindel.

– Mail er ingen sikker kommunikasjonsform. Det har aldri blitt, og vil aldri bli sendt ut mail hvor vi ber noen klikke på en link. Vi vil informere alle bankene om at dette er noen som har sendt ut slike svindelmail, opplyser Steinsland.

Om man følger linken, som ved første øyekast ser ut til å være til en side fra BankID, ender man opp på en helt annen nettside.

Ikke mye brukt

Kortene det blir bedt om å skanne inn er ikke i utbredt bruk, og det skal bare være noen kunder i Scandiabanken som har slike kort.

– Det er bare å slette denne mailen og overse alle mailer med lignende budskap. Vi i Norge har etter hvert fått veldig god trening i dette her, og vi bør være veldig skeptisk med tanke på hva vi får inn i innboksen, sier Steinsland.

Liker det dårlig

Hun liker også dårlig at noen forsøker å bruke BankID Norge i svindelforsøket.

– Dette er dårlig oppførsel, og vi liker ikke at noen bruker oss til å forsøke å lure folk, sier hun.

Hun legger også til at mange meldte raskt ifra om svindelforsøket.

Artikkeltags