Gå til sidens hovedinnhold

Fotballfrue på klagetoppen

Artikkelen er over 7 år gammel

Når bloggere skriver om produkter de har fått og tjenester, er de etter markedsføringsloven forpliktet til å opplyse leseren om at dette er reklame. Men mange av de største kjendisbloggerne i Norge slurver med dette, skriver Verdens Gang.

Forbrukerombudet varsler et strengere regime, der bloggerne risikerer bøter i 50.000 kroners-klassen. Blant dem som er klaget inn allerede er «Fotballfrue» Caroline Berg Eriksen fra Sarpsborg og blogger Sophie Elise Isachsen.

Leserne reagerer

Klagene som er sendt til forbrukerombudet de siste årene viser klart at leserne reagerer på skjult reklame hos kjendisblogggerne. Men det er sjelden at ombudet griper inn i enkeltsaker.

Den bloggeren som får flest klager, er også Norges mest leste, Caroline Berg «Fotballfrue» Eriksen.

Bare i april mottok Forbrukerombudet fire enkelt klager angående «Fotballfrue» sin blogg, ifølge VG.

Flere har også sendt klager til Helsedirektoratet, da reklame for alkohol dukket opp på den populære nettsiden.

Hun har også blitt innklaget fordi hun iokke opplyste om et hotellopphold som var sponset.

Caroline Berg Eriksens ektemann og daglig leder i deres bloggselskap Treasures, Lars-Kristian Eriksen, bekrefter dette.

- Når det gjelder hotelloppholdet, så stemmer det at Caroline glemte å skrive at oppholdet var sponset. Det var en glipp, men ble endret etter en time etter at innlegget ble publisert, sier han til VG.

Tjener godt

En annen klager hevder «Fotballfrue» reklamerer for klær uten å skrive at hun får dem gratis. Denne personen reagerer også på at «Fotballfrue» reklamerer for produkter på Instagram uten at det er merket som reklame.

Årsregnskapet viser at Eriksen hentet ut 2,2 millioner kroner fra selskapet sitt Treasures i fjor. I 2012 tok hun ut 1,8 millioner kroner.

Ifølge blogg.no driver Sophie Elise Isachsen Norges nest mest leste blogg. Hun har vært i Forbrukerombudets søkelys lenge, og har i likhet med Fotballfrue også fått irettesettelser og klager fra ombudet.

I fjor fikk hun også brev fra Forbrukerombudet, hvor de understreker at de synes hun merker reklameinnlegg for dårlig.

Klarere regleverk

Isachsen er positiv til at Forbrukerombudet varsler at de kommer til å bli strengere overfor bloggere. Men mener regelverket burde vært klarere.

- Det må være mer presist, og det må henge sammen med hva som er lovverkets hensikt, skriver hun.

Forbrukerombud Gry Nergård sier de har til gode å melde bloggere videre til markedsrådet, som igjen kan bøtelegge bloggere for brudd på markedsføringsloven.

Hun understreker derimot at flere av de største bloggerne har brukt opp «tabbekvoten», og at det snart kan bli aktuelt med en storaksjon mot disse.

- Vi kan ikke overvåke bloggerne hele tiden. Men nå har det gått såpass lang tid, og da er neste skritt å gå til ytterligere sanksjoner. I vårt tilfelle vil det være å ta dem til markedsrådet, som kan komme med økonomiske sanksjoner mot de som bryter markedsføringsloven, sier Nergård til VG.

- Hvor store kan disse bøtene bli?

- Det har variert fra 50.000 kroner og oppover. Men ingen bloggere har vært meldt inn til markedsrådet ennå, så det er for tidlig å si, sier hun.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.