Norsk Tipping valgte Sarpsborg-teknologi

Av
Artikkelen er over 14 år gammel

Norsk Tipping er blant kundene til det lille programvareselskapet Enonic. Sarpingene Morten Eriksen (30) og Thomas Lund Sigdestad (28) har utviklet en helt spesiell plattform for publisering på internett.

DEL

I snart fire år har Eriksen og Sigdestad jobbet med å utvikle en plattform for hjemmesider. Nå begynner arbeidet å gi resultater.

- Avtalen med Norsk Tipping er en kjempeseier. Den vant vi i konkurranse med store internasjonale aktører og viser helt tydelig at utviklingsarbeidet ikke har vært forgjeves, forteller en stolt daglig leder i Enonic, Morten Eriksen, til Sarpsborg Arbeiderblad.

Norsk Tipping har valgt norske Enonic som leverandør av ny webløsning.

Gjennombruddet

- For oss er denne avtalen gjennombruddet. Med den i hånden ligger hele verden åpen for oss. En meget god referanse.

Sarpingenes løsning, Vertical Site Enterprise, vil bli plattform for framtidige nettsteder under Norsk Tipping. Den nye hjemmesiden, www.norsk-tipping.no. lanseres senere i år. Hjemmesiden har et gjennomsnittlig antall sideoppslag på cirka en halv million pr. dag.

Det er både fleksibilitet og brukervennlighet samt teknologien som er bakgrunnen for samarbeidet med Norsk Tipping.

Ifølge Morten Eriksen har grunnideen vært å lage en brukervennlig publisering beregnet på ikke-tekniske brukere.

- Vi er for øvrig en av de få Java-løsninger som eksisterer i markedet. Dette gjør oss attraktiv for de store konsulentselskapene. Den grafiske utformingen gjøres i samarbeid med reklamebyrå.

Og mens de utenlandske leverandørene tilbyr kostbare og tunge løsninger har Enonic greide å få fram en kostnadseffektiv løsning i forhold til investering, drift og opplæring. Daglig leder trekker også fram samarbeidet med IMB og Oracle portaler.

Kontor i Oslo

Nærheten til store norske kunder er en av grunnene til at Enonic har kontorer i Kirkegaten. Museet for Samtidskunst er nærmeste nabo.

- Jeg har vært ofte der. Ikke for å se på kunst, men for å spise i kafeteriaen. Der er det god mat, kommenter han.

Ti personer ansatt i programvareselskapet. Fortsatt jobbes det med å utvikle programmet videre. 3,5 stillinger er satt av til produktutvikling.

I tillegg til Norsk Tipping har Sarpsborg-guttene også fått kjente navn som Berg Hansen og Peppes Pizza som kunder. Nylig kunne kundelisten utvides med børsnoterte amerikanske North American Scientific. Hele denne bestillingen ble håndtert uten at partene snakket verbalt med hverandre. Alt foregikk på nettet inkludert distribusjonen av programmet som styrer plattformen. Oppgjøret skjedde elektronisk.

Det var et amerikanske dataselskap i Los Angeles som oppdaget Enonic på nettet. Og som fikk North American til å satse på Vertical Site.

- Tilbakemeldingene er gode. Det gjør at vi har gode forhåpninger til veien videre, mener Morten Eriksen.

Det kan legges til at sarpingene har greid å få ut til statlig støtte til utviklingen av programmet. SkatteFunn er ordningen som hittil har bistått med 1,2 millioner kroner. 800.000 kroner av dette beløpet kom i 2003.

Artikkeltags