Enkelte ønsker vinterkulden velkommen. En av dem er pelsselger Johnny Lunde. Han gjør sitt beste for å holde damene varme.

– Nå selger jeg pels hver dag, konstaterer innehaveren av L. Evensen eftf.

Det må sies å være en sterk prestasjon, siden en kåpe eller en trekvart lang minkjakke koster fra 30.000 til 45.000 kroner.

Lunde legger altså ikke skjul på at vedvarende kulde er bra for butikken.

– Folk har tydeligvis ikke gardert seg mot at kulda skulle bli her så lenge. Det ser vi på salget av annet vintertøy også. Nå får vi knapt nok tak i nok tykke jakker, stillongser og ullundertøy, forteller han.

Den første hverdagen etter nyttårshelgen sto kalde utendørsarbeidere i kø for å kjøpe seg varmt arbeidstøy, som støvler med tykt fôr, raggsokker, luer og pelsfôrede hansker.

Men i følge Lunde er det ikke noe som er så varmt å kle seg i som pels. Unni Clausen nikker samtykkende. Hun investerte i sin første pelskåpe for 20 år siden. På kalde dager er den et bombesikkert valg.

– Da fryser jeg ikke, slår hun fast.

Denne dagen har hun tatt turen fra Moss til Sarpsborg sammen med ektemannen for muligens å kjøpe ytterligere en varm og pelsfôret jakke eller kåpe.

– Vi ble anbefalt av noen bekjente i Moss om å dra hit, forteller ekteparet.

Hun prøver flere forskjellige jakker, mens ektemannen Per Clausen først og fremst er opptatt av prisen. Det synes selger Lunde er forståelig. Men i motsetning til for en del år tilbake, er det sjeldent at det er mennene som betaler. Nå har damene egne penger og investerer ifølge Lunde stadig oftere i en pels eller to.

– For dette er rett og slett en investering for livet. En pels er like fin etter 30 år. Og den tåler all slags vær, også regn, understreker han.

Hvis kundene skal ha en jakke til pent bruk et par ganger i året, anbefaler ikke Lunde å handle en pels.

– Pels er ikke lenger et statusplagg, men et normalt bruksplagg, som folk helst skal benytte hver dag, synes Lunde.

Og i følge ham gjør pelseiere også det i langt større grad enn før.

– Damene som kjøper pels blir dessuten stadig yngre, og det vil jo si at kundegruppen har utvidet seg vesentlig, påpeker Lunde.

Den yngste han solgte en pelskåpe til i fjor var bare 18 år gammel. Kundene kommer fra hele Østfold og fra området rundt Oslo.