Postbil fra Østfold til verden

Artikkelen er over 5 år gammel

Loyds Industri fra Sarpsborg og Eker Design fra Fredrikstad har laget postbil som kan slå an internasjonalt.

DEL

Europas mest effektive og miljøvennelige kjøreløsning for postbud kommer fra Østfold. Nå er Loyds Industri fra Sarpsborg og Eker Design fra Fredrikstad sammen med Posten Norge blitt nominert til Hedersprisen for god design for postbilen Loyds Paxster.

I tillegg til Loyds Industri er Blaaster Wind Technologies, Stay og Redningsselskapet nominert. Norsk Designråd offentliggjør vinneren 17. april under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen.

Hedersprisen fremhever landets enere innen design. Hensikten er å inspirere næringslivet til å investere i designmetodikk for å øke konkurranseevne og verdiskaping. – Årets nominerte har det til felles at de sprenger grenser. Vi ser at stadig flere norske bedrifter bruker strategisk design som et verktøy for å strekke seg etter ambisiøse, internasjonale mål, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

– Konkurransen på verdensmarkedet er beintøff, og skal norske eksportbedrifter hevde seg må de tilby de smarteste og mest brukervennlige løsningene. Her spiller design en svært viktig rolle, sier næringsminister Trond Giske.

Giske skal holde åpningsinnlegget på Designdagen. – Norsk Designråd er en viktig rådgiver for videreutviklingen av innovasjonspolitikken til regjeringen, understreker næringsministeren.

Postbudenes kjørerevolusjon

Lag oss en postbil som bidrar til lavere kostnader, større effektivitet og mindre utslipp, lød utfordringen fra Posten Norge. Loyds Industri, en bedrift i Sarpsborg som tidligere bare hadde erfaring med innreding av biler, grep sjansen.

Resultatet ble Loyds Paxster, Europas mest effektive og miljøvennlige kjøreløsning for postbud. Nyvinningen tar ikke bare alle mulige ergometriske hensyn til postbudets arbeidshverdag, den kan til og med bidra til å forhindre belastningsskader.

Takket være den nyutviklede designdoningen har Loyds nå vunnet en stor anbudskonkurranse med Posten. Totalt skal det leveres flere hundre biler over en periode på noen år, og de seks første settes snart inn på postruter i Kristiansand, Stavanger, Mandal og Lillehammer. Mot sommeren vil mest sannsynlig enda flere Loyds Paxster-biler rulle på norske veier.

Østfoldbedriften er også på vei inn på det internasjonale postmarkedet.

– Vi kvalifisert for å delta i en anbudskonkurranse i Frankrike. Vi merker også stor interesse i Sverige, Danmark, Finland, Østerrike og flere andre land, sier Eirik Lier, markedssjef for Loyds Industri i Norge.

Trengte flere bein å stå på

I flere år hadde Loyds vært på jakt etter en god produktidé som kunne gi flere bein å stå på. Samtidig var Posten på utkikk etter en skikkelig arbeidsmoped for postdistribusjon i Norge.

– Vi var klare over at prosjektet ville by på mange utfordringer. Vi hadde en god idé om hvordan et kjøretøy som dette kunne lages, men å gå fra å produsere fastmonterte produkter til å levere arbeidsmaskiner var en stor overgang, sier Lier.

Derfor gikk Loyds grundig til verks. Daglig leder Lasse A. Hansen spilte en viktig rolle tidlig i prosjektet ved å få rett kompetanse og tilstrekkelig med ressurser på plass. Han har tidligere utviklet rullestolsuksessen Zenit, og tok med viktige erfaringer om intelligent styring inn i gruppen. Ulf Tolfsen, mannen bak de første sikkerhetsbeltelåsene i Europa og dessuten den personen som har registrert nest flest patenter i Norge, tok ansvaret for selve designet av kjøretøyet.

Brukervennlighet i førersetet

Designerne fulgte postbudene på jobb i all slags vær og vind, og observasjoner ned på detaljnivå ble systematisert. Deretter begynte det nitidige arbeidet med å bygge en prototype helt fra bunnen av. Eker Design, som har lang erfaring fra bilindustrien, ble hentet inn for å hjelpe til med modellering og ferdigutvikling av karosseridelene. Viktige hensyn som sittestilling, av- og påstigning, lastekapasitet og brukervennlighet havnet i førersetet.

En rekke grep ble tatt underveis i utviklingsprosessen. Designerne bygde et tak over mopeden for å holde posten tørr og omgå behovet for hjelm. Batteriene ble lagt lavt for best mulig stabilitet. Boksene med post kan håndteres på begge sider av kjøretøyet, og postbudene sitter på sadelseter som gjør det enklere å bevege seg ut og inn. Alt for å knipe inn på tidsbruk per brev, småpakke og brosjyre som leveres til deg og meg.

Etter mange runder ble kjøretøyet overlevert Posten for testing i felt. Tilbakemeldingene fra postbudene var entusiastiske: Batteriene varer hele ruten, ergonomien er god og det er mulig å kjøre helt opp til postkassene, noe som sparer både tid og krefter. Og med nyttelast på hele 200 kilo reduseres behovet for depotstopp underveis på ruten.

Artikkeltags