Skal selge Norge

GLEDER SEG: Prosjektleder Bente Jæger (midten) og turistsjefene i Fredrikstad og Sarpsborg, Maya Nielsen og Pål Antonsen, gleder seg til å vise internasjonale reiseoperatører Inspiria og andre severdigheter i Østfold.

GLEDER SEG: Prosjektleder Bente Jæger (midten) og turistsjefene i Fredrikstad og Sarpsborg, Maya Nielsen og Pål Antonsen, gleder seg til å vise internasjonale reiseoperatører Inspiria og andre severdigheter i Østfold. Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel

750 reiselivsfolk møtes snart i Sarpsborg og Fredrikstad.

DEL

Norske fjorder og fjell er med på å lokke utenlandske turister hit til landet. I år skjer salget av reiselivsprodukter fra flate Østfold.

Rundt 750 personer fra hele verden er ventet til det store reiselivsarrangementet i regi av Innovasjon Norge.

Hadde beste søknad

For at de internasjonale kjøperne skal bli kjent med ulike deler av landet, velges en ny arrangørby hvert år etter en grundig gjennomgang av søknadene.

– Nå er det vår tur til å vise fram vår region, sier en stolt prosjektleder Bente Jæger til SA.

Sarpsborg-kvinnen trekker i trådene i arrangementet som er tildelt Reiseliv Østfold.

Hun legger ikke skjul på at det er ganske hektiske dager. Det er ganske mye som skal være klart til åpningen mandag 23. april.

Mange personer engasjert

En rekke undergrupper har lenge jobbet med forskjellige sider av arrangementet, som er lagt til Sarpsborg og Fredrikstad.

Både Visit Sarpsborg og Visit Fredrikstad & Hvaler samt kommunene i Nedre Glomma-regionen og fylkeskommunen har representanter i styringsgruppa.

Norwegian Travel Workshop er først og fremst en viktig møteplass for tilbydere av norske reiselivsprodukter og internasjonale reiselivskjøpere.

25 russiske firmaer

Rundt halvparten av deltakerne representer utenlandske firmaer. Det har kommet påmeldinger fra blant annet 25 firmaer fra Russland, men også Kina, Korea, Japan og Australia sender delegasjoner.

– Vi har store forventninger om at arrangementet også skal gi det lokale reiselivet et stort løft. Det har skjedd andre steder tidligere, hevder Bente Jæger.

Som vertskap får Sarpsborg og Fredrikstad en helt spesiell anledning til å styrke sin posisjon hos internasjonale turoperatører samt hos aktører i den norske reiselivsnæringen.

Kongstenhallen

Forhandlingene mellom kjøpere og selgere er lagt til Kongstenhallen. I løpet av tre hektiske dager vil det bli gjennomført nærmere 8.000 møter.

Østfold har valgt «From Saga to Science» som tema. Dette skal være fokus på gode opplevelser og service gjennom hele arrangementet.

– Østfold representerer hele Norges historie gjennom funn fra bronsealderen vikingtid, festningsverk og 1700-talls arenaer. Selv om det er et stramt program, skal vi forsøke å formidle noe av beste vår region har å tilby, understreker Bente Jæger.

Artikkeltags