Springbrett til USA

OSLOKONTOR: Nærheten til kundene gjør at Enonic har etablert seg i Kirkegaten i Oslo. F.v. Markedssjef Kristian Lanes, programutvikler Jørund Skriubakken og adminstrerende direktør Morten Øien Eriksen. Foto: Terje Andresen

OSLOKONTOR: Nærheten til kundene gjør at Enonic har etablert seg i Kirkegaten i Oslo. F.v. Markedssjef Kristian Lanes, programutvikler Jørund Skriubakken og adminstrerende direktør Morten Øien Eriksen. Foto: Terje Andresen

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Samtidig med at Enonic er i ferd med å lansere en helt ny plattform for digitale opplevelser, oppretter IT-selskapet et kontor i San Francisco.

– Tiden er inne til å ta steget ut i den store verden. USA er første stopp for et avdelingskontor, sier administrerende direktør Morten Øien Eriksen fra Grålum.

Sammen med en annen sarping, Thomas Lund Sigdestad, etablerte han Enonic i 2000. De to gründerne har fortsatt hånden på rattet i programvareselskapet.

Norsk Tipping fornyer

Da SA besøkte sarpingene for ti år siden på kontoret i Kirkegata i Oslo, hadde Enonic nettopp dratt i havn en langsiktig storkontrakt med Norsk Tipping.

– Kontrakten er nylig fornyet, kommer det fra en fornøyd Morten Øien Eriksen.

Nav, Gjensidige, Tine, Statens vegvesen og Statistisk sentralbyrå (SSB) er noen av de andre store kundene som bruker Enonic-teknologien til sine nettsteder. Den grafiske utformingen og teknisk implementering er det samarbeidspartnere som tar seg av.

Java-basert løsning

For fire år siden gikk selskapet i gang med å utvikle en helt ny plattform for å bygge digital opplevelser. 12 av de 25 ansatte har kun jobbet med den Java-baserte løsningen de to siste årene.

Jørund Skriubakken, også fra Sarpsborg, er en av hovedarkitektene bak den nye programvaren met som snart skal lanseres på verdensbasis.

– Utrolig spennende og gøy å få jobbe i dette miljøet, mener programvareutvikleren.

Både Jørund Skriubakken og resten av staben har store forventninger til at den nye plattformen skal gi det forholdsvis lite selskapet et internasjonalt løft.

Det er også begrunnelsen for etableringen i San Francisco. Det er her store selskaper som Facebook, Google og Twitter holder til.

– Vi starter forsiktig med kun en ansatt, men målet er å ansette en person til på nyåret. Så får vi se hvordan det går, understreker Morten Øien Eriksen.

Mens det er den nye plattformen som blir fokusert overfor kunder i USA, er det den nåværende teknologien som ser ut til å få innpass i Latin-Amerika.

Sarpingen forteller at et web-byrå i Bogota i Colombia er i ferd med inngå avtale på vegne av Enonic. Den første skal være på plass i løpet av kort tid.

Har stor tro på selskapet

Programvareselskapet Enonic har helt fra starten hatt lokale investorer på eiersiden.

Det er 14 år siden Roar Antonsen ble kontaktet av to ivrige datagutter fra Sarpsborg.

– Selv om jeg ikke hadde mye peiling på data, angrer jeg ikke på investeringen. Jeg har stor tro på selskapet. Den siste utviklingen med eget kontor i USA og en helt ny programvareplattform virker utrolig spennende.

Gjennom selskapet Capricorn Invest AS er Roar Antonsen både største aksjonær med en post på 31,7 prosent og styreleder i Enonic.

Gründerne Thomas Lund Sigdestad og Morten Øien Eriksen er de to øvrige i styret.

Strömstad-gruppen og den profilerte advokaten Trond Sanfelt (First Anchor AS) har vært med på eiersiden siden oppstarten i 2000.

Også investeringsselskapet til Roar Antonsens sønn, Ronny Antonsen, Nordkapp Invest, har sikret seg en liten aksjepost.

For eierne har det ikke vært fokus på å hente ut utbytte. Alt overskuddet fra driften brukes på produktutvikling.

– De siste fire årene er det brukt nærmere 40 millioner kroner på å bygge den nye plattformen for digitale opplevelser, forteller Roar Antonsen.

Enonic omsatte for å 23,2 millioner i 2013. Regnskapet viser et lite underskudd. For inneværende år er det godt håp om å passere 26 millioner kroner.

Artikkeltags