Vil produsere fly

Av
Artikkelen er over 13 år gammel

Gründerne Pål Reinhardtsen og Johannes Wårseth-Junge sitter i disse dager i Østfold Innovasjons lokaler på Valaskjold og drømmer om å starte en norsk flyfabrikk.

DEL

- Ja, du kan godt si det er utradisjonelt, smiler Pål Reinhardtsen. Gründerpartner Johannes Wårseth-Junge har selv drevet med flyging siden 1996, og ble forundret over den dårlige teknologiske utviklingen når det gjaldt fly.

-Det har knapt vært teknologisk utvikling siden 1960-tallet, og det syntes jeg var rart i en slik bransje, sier Wårseth-Junge. I 2002 begynte han derfor å jobbe med ideen om norsk produksjon av flerbruksfly, og to år senere kom Reinhardtsen med. I år har de dessuten etablert samarbeid med Østfold Innovasjon.

Fleksible løsninger

I første omgang har gründerne i Aeriton Aircraft brukt tid på å finne ut om det i det hele tatt er teknisk og økonomisk forsvarlig å gjennomføre et slikt prosjekt i Norge.

- Det har vi kommet fram til at det er. I dag er det et enormt sprik mellom de ønskene og behovene kundene har, og de flyene produsentene leverer. Dermed er det ofte dyrere å gjøre om et fly enn å produsere et helt nytt fly, og det er jo helt meningsløst, påpeker Wårseth-Junge.

Aeriton Aircrafts drømmefly, er et fly med kapasitet til ni passasjerer og to piloter, som har så fleksible løsninger at flyet ikke er låst til kun en type bruk.

-Flyet skal blant annet kunne brukes til å frakte passasjerer, til flyfrakt og som ambulansefly. Vi har allerede nå vært i kontakt med Lufttransport i Tromsø, som er Norges største luftambulanseoperatør. De er veldig interessert i flyet vårt når de skal begynne å skifte ut flyparken sin i 2009. Flyet skal kunne landet på kortere rullebaner og derfor egne seg godt i utkant-markedet.

Mangler kapital

Gründerne legger ikke skjul på at de er avhengig av kapital dersom prosjektet skal realiseres.

- Jobben vår nå er å synliggjøre prosjektet for investorene, for prosjektet vil få en sluttsum i flere hundre millioners-klassen, sier Reinhardtsen.

Målet er å få bygd en prototype av flyet innen 2009. I 2010 håper de å få satt i gang produksjon, og målet er 60 fly årlig fra 2015. - - Rygge flyplass har tidligere vært nevnt i den forbindelse, men vi har allerede andre alternativer som er bedre. Et problem med Rygge er at det er en militær flyplass.

Det tomotors turboprop-flyet skal etter planen bygges i karbonfiber, som er et plastlignende stoff. Dermed vil de få fly som både er lettere og hardere enn aluminium, samtidig som de blir lettere, raskere og billigere å produsere sammenlignet med tilsvarende fly i aluminium.

Artikkeltags