Priskrigen som koster dyrt

Lavpriskjedene bruker flere hundre millioner kroner på pris- og bonuskrig.

Lavpriskjedene bruker flere hundre millioner kroner på pris- og bonuskrig. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Lavpriskjedene bruker flere hundre millioner kroner på pris- og bonuskrig.

DEL

(Siste) Men flere av toppene i de store kjedene tror økt salg vil gjøre at det lønner seg i lengden.

Etter at Rema introduserte kundeprogrammet Æ, kom Kiwi og Coop etter med egne kundefordelsprogrammer. Også matvarekjeden Meny svarte med rabattprogram tidligere denne uken. Men pengene renner ut når matvarekjedene øker rabattene, skriver Dagens Næringsliv

– Doblingen av bonusen på frukt og grønt alene koster oss et tresifret millionbeløp i 2017, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy, men vektlegger at de har ingen planer om å endre rabatten de har innført på frukt og grønt. 

–Målet er å få flere og mer fornøyde kunder, og når vi selger mer, så går totalregnestykket opp, sier han. 

Også Coops lavpriskjede Extra gir rabatt på frukt og grønt.

– Når vi i januar har hatt rekordmange kunder i våre butikker, samt en 20 prosents salgsvekst på frukt og grønt, så er dette med på å veie opp for det tresifrede millionbeløpet bonusen koster, sier kjededirektør Christian Hoel.

Rema selger dagligvarer for rundt 65 milliarder kroner i året, men en rabatt på ti prosent på det kundene handler mest, vil fort vises på omsetningen.

– Vi investerer i å ha fornøyde kunder. Og det fortsetter vi med gjennom Æ, sier Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum. (ANB-NTB)

Doblingen av bonusen på frukt og grønt alene koster oss et tresifret millionbeløp i 2017.

Jan Paul Bjørkøy, Kiwi-sjef

Artikkeltags