Opplagsvekst for Sarpsborg Arbeiderblad

ØKER OPPLAGET: Ansvarlig redaktør i Sarpsborg Arbeiderblad, Bernt Lyngstad, er naturlig nok fornøyd med at opplaget på lokalavisen øker.

ØKER OPPLAGET: Ansvarlig redaktør i Sarpsborg Arbeiderblad, Bernt Lyngstad, er naturlig nok fornøyd med at opplaget på lokalavisen øker. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Tirsdag ble opplagstallene for 2016 presentert. Sarpsborg Arbeiderblad økte opplaget med 1,4 prosent.

DEL

I mange år har norske avisers opplagstall stort sett gått en vei: Nedover. Det siste året har imidlertid trenden snudd for mange aviser.

Blant avisene som opplever en opplagsøkning er Sarpsborg Arbeiderblad. Ifølge de offisielle tallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) økte avisens opplag med 1,4 prosent fra 2015 til 2016. Det offisielle opplagstallet for 2016 for Sarpsborg Arbeiderblad er 10.710.

Antall digitale abonnenter

Av 228 aviser opplevde 92 en opplagsvekst i 2016. Svært mange opplever en stor vekst i antall digitale abonnenter.

Bernt Lyngstad, ansvarlig redaktør i Sarpsborg Arbeiderblad, tror at jobben Sarpsborg Arbeiderblad har gjort med å sikre et godt digitalt tilbud til sine abonnenter er en viktig årsak til opplagsøkningen.

– Alle som abonnerer på Sarpsborg Arbeiderblad kan registrere seg med en aID på nett. De kan også dele abonnementet sitt med inntil fire andre husstandsmedlemmer og nå har over 11.600 av våre lesere gjort dette, forteller redaktøren og utdyper:

– Når man har registrert sin aID får man blant annet tilgang til papirutgaven som e-avis allerede klokken 23.00 kvelden før papiravisen kommer i postkassa. Man får også tilgang til alt SA+-innhold, inkludert blant annet nettradiosendinger fra Spartas og Sarpsborg 08s kamper, live TV-sendinger fra viktige politiske møter og sportsbegivenheter og spennende digitale magasiner.

– Opplagsøkningen viser at sarpingene har forståelse for at det koster lage godt, journalistisk innhold, uavhengig av om det presenteres digitalt eller på papir.

Journalistikken i fokus

Sarpsborg Arbeiderblad eies av Amedia og innloggingsløsningen aID er felles for alle Amedias aviser.

– Amedia har etablert en bærekraftig forretningsmodell der vi setter journalistikken i fokus. Forståelse for lesernes behov og utviklingen av innholdet i tråd med dette er avgjørende for å sikre lokalavisenes framtidige posisjon og rolle som lesernes førstevalg for digitalt innhold, sier konsernsjef Are Stokstad i en pressemelding.

Lesertallene for 2016 ble også nylig presentert. Disse viser at Sarpsborg Arbeiderblad daglig har 25.000 lesere på papir, 22.000 lesere på nett, 15.000 lesere på mobil og 2.000 lesere av e-avisen på nett.

Artikkeltags