Slaget om Greåker – en skolesaga

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

For tusen år siden oppstod Sarpsborg by, i en tid som gjerne kalles sagatiden. Midt i jubileumsåret pågår en moderne saga. En skolesaga. Sagaens navn kan være «Slaget om Greåker», eller til og med «Egils saga», etter skolebyråkrat Egil Olsen, som er saksfører for Fylkeskommunen. Denne sagaen har faktisk allerede pågått en stund. Det startet med at Østfold fylkeskommune lyste ut endringer i videregående sektor for noen år tilbake. Man utredet og utredet og kom med mange gangbare alternativ, tok saken til fylkestings i det herrens år 2015 og fremtidens skolestruktur ble vedtatt.

På den største videregående skolen i Sarpsborg, Greåker, gledet folket seg over at skolen skulle få beholde alle sine linjer og elever, ja, den skulle endatil vokse. På Greåker tenkte man at dette ikke var så rart. Eierne hadde jo nettopp brukt 80 millioner kroner på utbygging og oppussing av skolen, og i tillegg revet skolebygg i sentrum. Elever og lærere trivdes dessuten på denne skolen, og resultatene man oppnådde, både faglig og sosialt, var gode.

Det hadde derfor vært et aldri så lite sjokk da en prosjektgruppe i fylket, ledet av en mektig mann, den allerede omtalte Olsen, hadde foreslått å legge ned skolen noen måneder tidligere.

Olsen og hans våpendragere mente det var dyrt å drifte en skole på høyden ved Visterflo. På Greåker hadde man dessuten elever fra begge byene, og mange av disse skulle man gjerne sett flyttet, til en ny og stor skole man ønsket å bygge på et sted som kaltes Værste, i Fredrikstad.

I Sarpsborg var det ikke bare jubel over løsningen slik den forelå etter fylkestingets vedtak. Mange gledet seg over Greåker, og Kalnes, som også kom styrket ut, men sorgen over Borg, som måtte bøte med livet, var stor.

Gode fagmiljøer vokser ikke på trær, og tar lang tid å dyrke frem

Politikerne murret, og da fylkeskommunen i tillegg gikk inn for å bygge ned sentrumsskolen St. Olav, ble smaken i munnen så vond at det ble vanskelig å svelge.

Dagene gikk, og på Greåker hadde man pustet lettet ut. Det var over nå, trodde man. Så en dag dukket Olsen og hans kompanjong, for enkelhets skyld kaller vi henne også Olsen, opp på Greåker og kvad at Fylkeskommunen kanskje ville selge skolen, til Sarpsborg kommune, for at de skulle få lage en ungdomsskole der.

Landets største og dyreste ungdomsskole, må man tro, for i bygningsmassen var det plass til 1200 elever, i tillegg til mengder av store yrkesfagsrom og haller. Det var ikke noe Greåker hadde gjort galt, nei tvert imot visste alle hvor flinke man var på denne skolen, sa de, men, i denne sagaen handler alt om kroner og øre.

I Sarpsborg bet mange på Olsens krok, og tenkte at dette måtte være en god idé. Byen trengte en større sentrumsskole, noe som ville styrke både kollektivtransport og handelsstand, mente man. At hundrevis av elever, kompetente og høyt utdannede fagpersoner og hele utdanningsprogram ville bli flyttet til Fredrikstad, virket det som man hadde glemt.

I avisen sa Olsen at man ville justere elevmassen i fylket. Det var for mange elever i Sarpsborg og for få i Fredrikstad. Behovet for en ny og stor skole i plankebyen, ville dermed øke. Den største skolen i Sarpsborg, som talte om «glede i læring», som fikk elever til å fullføre, som hadde et godt omdømme, økende søkertall, høy trivsel, velfungerende fagmiljøer og vilje til nytenkning, kunne man like godt avvikle.

I alle sagaer er det noen som taper. I denne kan det lett bli Sarpsborg kommune. Om Greåker blir avviklet risikerer man å gi bort faglig og samfunnsøkonomisk kapital til Fredrikstad, og velger man å kjøpe Greåker kan man bare takke seg selv.

Til fylkeskommunen, vår eier, hør følgende appell: Det er nok holmgang nå. La sagaen slutte her. Ikke bryt ned noe som fungerer så godt, og som har tatt førti år å bygge opp.

Gode fagmiljøer vokser ikke på trær, og tar lang tid å dyrke frem. La oss i skolesektoren få ro til å gjøre den jobben vi er satt til å gjøre. Skoleutvikling bør handle om hva som er til det beste for elevenes læring. Ikke la andre hensyn styre beslutningene!

Erling André Flote

lektor ved Greåker videregående skole

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags