Sarpsborg ligger midt i smørøyet

Slik kan sentralstasjon på Rolvsøy se ut.

Slik kan sentralstasjon på Rolvsøy se ut. Foto:

Av
DEL

JernbanesakenByene er i ferd med å forandre seg fordi vi mennesker forandrer oss. Vi leser ikke lenger avisen på papir, men på nettet. Vi reiser ikke lenger til byen for å handle, men på kjøpesenter. Byene blir brukt på en annen måte. Leger, advokater, meglere og alle slags kontorer fyller opp sentrum. Vi handler alt mulig på nettet. Butikkene forsvinner.

I St. Marie gate fylles det opp med puber og restauranter. Samtidig forstår vi ikke helt hvorfor. Til og med arkitekter og byplanleggere later til å slite med å forstå hvilke forandringer vi står over for. Uansett må vi til en viss grad godta at slik er det bare, men hvordan skal vi da planlegge byen for fremtiden?

Det later til å være "vedtatt" oppfatning at byene skal bygges tettere og høyere. Vi skal bo urbant. Det skal være parker og by-rom der vi kan se solen og vandre hvileløst omkring mens vi taster venner på mobiltelefonene våre. Vi skal ikke lenger kjøre bil. Byene skal være bilfrie. Vi skal sykle, gå eller reise kollektivt.

Jeg har spurt meg selv om vi virkelig må være en gjennomsnittsby som utvikler seg som alle andre. Kan vi være annerledes? Kan vi bo i eneboliger, rekkehus og lavblokker med tilgang til naturen, til elver og vann. Hvor attraktivt vil ikke det bli om et par tiår? Bør vi ikke ha barnehaver, skoler og kjøpmenn med dagligvarer i gangavstand? Hva med jobb? Må vi pendle til Oslo?

Sarpsborg ligger på de to store hovedårer til de store markedene i utlandet. E6 og jernbane. Har ikke vi mulighet for å utvikle arbeidsplasser for bearbeiding av råvarer, emballasje, markedsføring og transport? Vi har masse kortreist grønn energi fra fossen. Ikke nok med det! Vi ligger midt i et enormt jordbruksområde med den beste jorda. Hvorfor da bare dyrke korn?

Sarpsborg ligger midt i smørøyet! Fortjener vi ikke at byen vår får litt mindre sidrumpa planlegging av folk som forstår å utvikle vårt enorme potensiale?

Tiden er inne for å tenke nytt! Jernbaneverkets planer om en InterCity med stasjoner i sentrum av byene står for fall. Den synker i kvikkleira med enorme kostnader og er slett ikke egnet til å avlaste E6 som nå har nær 3.000 vogntog over Svinesund daglig. Statens vegvesen viser at den heller ikke er egnet til persontransport. Den trafikken foregår nemlig mellom byene. Ikke fra sentrum til sentrum.

Vi behøver en rask jernbane mellom Oslo og Gøteborg, og vi behøver en lettere bybane/metro fra by til by. I mitt hode vil det si at vi behøver en jernbane med sentralstasjon for både Sarpsborg og Fredrikstad. Midt mellom byene.

Vi bør også ha en lett bybane/metro med mange stopp på eksisterende spor. Den krever ikke de samme grunnforholdene som en bane for godstog på mer enn 1.500 tonn.

Ikke minst behøver vi en godsterminal som kan håndtere de store godsmengdene til og fra utland, for industriområdene i Sarpsborg og Fredrikstad, og for Borg Havn på Øra.

Lyspunktet er at stadig flere i Sarpsborg får øynene opp for at jernbane i rett linje har store fordeler. Færre hus og hjem må rives. Mindre infrastruktur må legges om og behovet for bompenger synker tilsvarende.

Også sentrale myndigheter har forstått at eksisterende planer har store ulemper og innrømmer at de blir altfor kostbare. Kanskje får vi en ny vurdering? Det er det sarpingene som avgjør for det later til at politikerne i Fredrikstad lever i sin egen boble.

Aksjon Rett Linje arrangerer demonstrasjon i St. Marie Gate fra EPA til Torvet lørdag kl. 13. Vi vil ha en ny vurdering av planene! Vær med og støtt oss slik hele 10 politiske partier i Sarpsborg gjør.

Vi ser lyset i tunnelen og håper det er toget som kommer. I rett linje!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags