Kamp mellom billigst eller best

I realiteten snakker vi om tre helt ulike jernbanetraseer, skriver Ann-Hege Indrevoll i Sarpsborg Høyre. (Foto: Johnny Helgsen)

I realiteten snakker vi om tre helt ulike jernbanetraseer, skriver Ann-Hege Indrevoll i Sarpsborg Høyre. (Foto: Johnny Helgsen)

Av

«Vi er uenig med dem som later til å tro at kampen i bystyresalen står mellom «rett linje» og traseen gjennom byene. I realiteten snakker vi om tre helt ulike jernbanetraseer», skriver Ann-Hege Indrevoll, 2. kandidat for Sarpsborg Høyre, i dette innlegget.

DEL

JernbanesakenHøyre mener en rett jernbanelinje som følger E6 direkte fra Råde til Sarpsborg og videre til Halden, er den beste jernbaneløsningen.

Vi i Høyre har forsøkt å være åpen på hva vi mener og hvorfor. Kommunikasjonsmessig er det krevende og jeg kan skjønne at det ikke er så enkelt å forstå tankerekken. Det kan nok utad virke som at begrepet «rett linje» omfatter kun et alternativt linjevalg når det i realiteten dreier seg om to helt ulike.

Høyre mener det er viktig for byens utvikling at vi har en Intercity-stasjon i Sarpsborg både for gods- og persontrafikk. Det er grunnen til at vi mener at traseen skal gå i en rett linje som følger E6 direkte fra Råde til Sarpsborg og videre til Halden.

Dette samsvarer ikke med det andre «rett linje» alternativet som legger opp til en felles InterCity-stasjon for Nedre Glomma på Rolvsøy.

Den andre «rett linje»-traseen er tenkt å gå til Rolvsøy og videre til Halden. Sarpsborgs innbyggere kan da velge mellom å dra til Rolvsøy for å ta toget eller til Råde som mange gjør i dag. Det å gå på et Intercitytog i Sarpsborg vil da ikke være et alternativ, noe Høyre mener det må være.

Det politiske flertallet i Østfold er dog samlet om den vedtatte InterCity-løsningen gjennom sentrum av alle Østfold byene og Sarpsborg alene har ikke tyngde til å endre dette.

Høyre er av den oppfatning at vi må ta ansvar for at den jernbanetraseen som er vedtatt blir best mulig for ettertiden. Den vedtatte traseen må vi leve med enten vi liker den eller ikke.

Vi er uenig med dem som later til å tro at kampen i bystyresalen står mellom «rett linje» og traseen gjennom byene. I realiteten snakker vi om tre helt ulike jernbanetraseer. «Kampen» står mellom Sarpsborg og Bane NOR som jobber på oppdrag fra Staten, om den billigste eller den beste løsningen gjennom byen. Glomma deler i dag byen, og det er viktig at jernbanetraseen ikke blir en ny barriere. Vi mener derfor at jernbanen i størst mulig grad må gå under bakken, slik at man kan utvikle byen over.

For Høyre er det viktig å ta ansvar for at jernbanen får minst mulig negative følger for Sarpsborg, selv om dette er en jernbanetrasé vi ikke ønsker.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags