Hva skal vi med bompenger? Vi har jo klart oss uten i alle år!

NØDVENDIG: - Vi har jo klart oss uten bompenger, får ordfører SIndre Martinsen-Evje (Ap) jevnlig høre. – For min del skulle vi gjerne fortsatt uten. Men det er bompenger som er statens finansiering av veiutbygging. skriver ordføreren i dette	 innlegget. Foto: Jarl M. Andersen

NØDVENDIG: - Vi har jo klart oss uten bompenger, får ordfører SIndre Martinsen-Evje (Ap) jevnlig høre. – For min del skulle vi gjerne fortsatt uten. Men det er bompenger som er statens finansiering av veiutbygging. skriver ordføreren i dette innlegget. Foto: Jarl M. Andersen

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

- Vi har jo klart oss uten bompenger, får ordfører SIndre Martinsen-Evje (Ap) jevnlig høre. – For min del skulle vi gjerne fortsatt uten. Men det er bompenger som er statens finansiering av veiutbygging. skriver ordføreren i dette innlegget.

DEL

LeserbrevSpørsmålet over stilte en innbygger i Sarpsborg på kommunens Facebookside i slutten av september. Jeg synes at det var et godt spørsmål, og skal forsøke å gi et svar.

Veisystemet inn i byen trenger en oppgradering. Hver dag sitter folk i lange køer ut og inn av Sarpsborg. Å oppfordre bilistene til å ta bussen er vanskelig, for bussen står i den samme køen. Noen ganger går det riktig galt, og særlig de siste månedene har vi opplevd det flere ganger. Ulykker på E6 fører til enorme køer i sentrum. Sarpebrua er en propp som lammer hele trafikksystemet på sitt verste.

Tanken på at det skulle oppstå en brann eller en annen nødssituasjon på Hafslundsøy eller i Skjeberg i en sik situasjon kan ta nattesøvnen fra noen og enhver. I tillegg vet vi at brua er i veldig dårlig stand. Det må en ny bru på plass i løpet av 8 – 10 år.

Vi har satt oss et ambisiøst mål om å bli enda flere sarpinger, 1 prosent økning hvert år. Det betyr at vi håper å være 5- 600 flere mennesker i året.

Vekst i innbyggertallet er viktig for å skape arbeidsplasser og at kommunen skal gi innbyggerne gode tjenester. Jeg unner så mange som mulig å få bo og leve i den flotte kommunen vår.

Men flere innbyggere vil også legge større press på veisystemet, og bidra til at køene blir enda lengre.

Vi trenger at bussen kommer frem, og at kollektivtilbudet styrkes slik at det blir konkurransedyktig med bilbruken. Flere bør ta bussen, og mange ønsker nok dette. Må da må tilbudet styrkes, og bussen må frem.

Vi trenger bedre veier og bruer over Glomma. Næringslivet trenger dette, og vi trenger næringslivet, verdiskapningen og arbeidsplassene. Nå står alle i den samme køen. Dette er ikke lønnsomt, og vi taper næringsattraktivitet i verste fall for andre regioner. Vi ønsker å ta vare på de arbeidsplassene vi har, og legge til rette for nye. Da kan vi ikke sitte å se på at transportsystemet vårt kollapser totalt.

Vi trenger dessuten å jobbe for et bedre miljø og økt folkehelse. Barna våre skal få ta over et bedre samfunn av oss - enn det vi selv arvet.

Vi har jo klart oss uten bompenger, var spørsmålet. Og for min de skulle vi gjerne fortsatt uten. Men det er bompenger som er statens finansiering av veiutbygging.

I Bypakke Nedre Glomma så samarbeider Fredrikstad kommune, Sarpsborg kommune og Østfold fylkeskommune om å utvikle de ulike prosjektene som skal gi oss et bedre transportsystem. Vi har bygget flere gang- og sykkelveier, blant annet den nye brua mellom Opsund og Hafslundsøy. Foreløpig er ett veiprosjekt under bygging, rv 110 fra Simo til Ørebekk i Fredrikstad. Prislappen for dette prosjektet er på 742 millioner. Staten betaler 125 millioner, resten skal betales med bompenger.

Det er åtte andre områder i Norge som har slike bypakker, hvor det skal bygges flere prosjekter som finansieres med bompenger.

Hvor mye staten vil betale for de andre strekningene i Bypakka, vet vi ikke. Hvert fjerde år legger regjeringa fram Nasjonal transportplan (NTP). Det er først når neste NTP kommer våren 2021 at vi vet hvor mye staten vil betale for Sarpebru, ny rv 111 fra Hafslund til Donderen, og rv 109 fra Alvim til Torsbekkdalen.

Jeg mener at det ikke er noen grunn til at staten skal betale en mindre andel av veiutbyggingen i Fredrikstad og Sarpsborg, enn i de andre byområdene. Klimamålene gjelder hele Norge, og effektive veier er en nasjonal interesse.

Vi skal ikke slutte og kjøre bil. Men jeg er ganske sikker på at mange av de bilturene som jeg tar i dag, like gjerne kunne blitt erstattet av en busstur, eller med sykkel. Vi kan bli flinkere til å kjøre sammen på fotballtrening. Jeg kan sykle til kamp på stadion, eller ta bussen på møte i Fredrikstad. Og når det først er nødvendig skal du ta bilen med god samvittighet.

Det er helt legitimt å være mot bompenger. Men det er faktisk den eneneste måten vi kan få gjort noe med transportsystemene. Sier vi nei til bompenger, blir det vanskelig å få ny Sarpebru, tryggere skoleveier og mindre køer.

Vi som er politikere i Sarpsborg må sørge for at bompengeordningen blir så lite urettferdig som mulig, og jobbe knallhardt for at staten skal ta en størst mulig del av regninga.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags