– Hvor er Det Rette Parti?

Gunnar G. Brænne etterlyser et mer aktivt Det Rette Parti. Her fra dåpsfesten til partiet. (Foto: Johnny Helgesen)

Gunnar G. Brænne etterlyser et mer aktivt Det Rette Parti. Her fra dåpsfesten til partiet. (Foto: Johnny Helgesen)

Av
DEL

JernbanesakenVed siste valg i Sarpsborg, droppet svært mange sitt gamle parti og stemte for Det Rette Parti, både fordi vi mente at rett linje vil være den beste løsningen for Sarpsborg, men også fordi det er den viktigste enkeltsak for hele Østfold (søndre Viken) i 100 år framover.

Men hva har skjedd med Det Rette Parti? Bortsett fra sporadiske leserinnlegg i Sarpsborg Arbeiderblad, noen sinte uttalelser på Facebook og Twitter og småkjefting på Intercity-tilhengere, så er aktiviteten tam.

Fredrikstads ordfører derimot, fører en dyktig lobbyvirksomhet for å få dobbeltsporet i rett linje fra Oslo til Fredrikstad. Hadde jeg bodd i Fredrikstad, hadde jeg eid eiendom eller hatt næring i Fredrikstad og hadde jeg vært 30-40 år og bare sett 10-20 år framover, hadde jeg heiet på ordfører Nygård hele veien forbi Råde og Moss til Oslo.

Samtidig blir vi teppebombet med Intercity-propaganda: Beregninger og uttalelser om grunnforhold, kostnader, om hvor stasjonene skal ligge og hvilken trase gjennom byene som skal velges og ikke et ord om alternativet rett linje.

Jeg har sett kommunikasjonsutviklingen i Europa gjennom 3-4 generasjoner og blitt fortalt om debattene 2-3 generasjoner før min tid og vet at jernbane har et perspektiv på langt over 100 år.

Da er det trist å se hvor kortsiktig politikere kan tenke! Det må skilles mellom lokaltog og fjerntog. Diskusjonen burde handle om hovedbanen fra Norge/Oslo til Göteborg, København og Europa, ikke om lokaltrafikken mellom byene i Østfold. Den løser seg selv når hovedlinjen er klar.

Nå må Det Rette Parti komme på banen, gå til regjeringen og ny statsråd Knut Arild Hareide, snakk til Stortinget, bruk NRK, Debatten, Torp, bruk riksavisene, Aftenposten Klassekampen, Dagens Næringsliv, bruk kvikkleira langs Seutelva for alt den er verdt, få med miljøbevegelsen (godstransport), fortell Bane NOR at ikke alle vil ha Intercity!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags