– Gjør om gågata til miljøgate!

Dagens gågate er allerede full av trafikk både av budbiler,   lastebiler og tråsykler. A få dette inn i ordnede former i en miljøgate er bare positivt, skriver Tormod Magelssen i dette innlegget. (Foto: Johnny Helgesen)

Dagens gågate er allerede full av trafikk både av budbiler, lastebiler og tråsykler. A få dette inn i ordnede former i en miljøgate er bare positivt, skriver Tormod Magelssen i dette innlegget. (Foto: Johnny Helgesen)

Av

«Mitt forslag til å få liv i gågata er altså å bygge den om til en miljøgate med enveiskjøring fra torvet og oppover. Ett kjørefelt samt en del parkeringslommer med korttidsparkering, la oss si 30 minutter. Legg til brede fortau og plass til både vareutvalg utenfor butikker, samt uteserveringer, så begynner det å ligne noe», skriver Tormod Magelssen i dette innlegget.

DEL

Gågata og byutviklingDet har vært skrevet mye om utviklingen i Sarpsborg sentrum, så mye at mange sikkert begynner å bli lei av å lese om dette temaet. Allikevel drister jeg meg til å ytre mine meninger om en utvikling jeg mener går i fullstendig feil retning.

Sarpsborg sentrum er i ferd med å tømmes. Ikke når det gjelder nybygde leiligheter i mangemillionersklassen, plassert i kjønnsløse bygg av glass og betong, men av et levende bysentrum. Et sentrum med varehandel, et sentrum dit det er hyggelig å reise for å handle, gå på kafé eller bare rusle rundt og kose seg. Sentrum er i ferd med å dø...

Her om dagen ruslet jeg en tur gjennom gågata (Norges første må vite), slik jeg har gjort så mange, mange ganger tidligere i mitt liv. Forskjellen fra mine tidligere spaserturer var at jeg denne gangen noterte meg hvor mange tomme lokaler som skuler mot meg med tomme øyehuler, lokaler som ber om å bli fylt opp igjen, få tilbake livet, bidra til et levende sentrum. Fra starten på gågata ved torvet, og opp til og med EPA-kvartalet, er det i øyeblikket syv tomme lokaler. I tillegg er det en butikk som nå er konkurs, pluss en skobutikk som har opphørssalg.

Tormod Magelssen.

Tormod Magelssen.

Det blir ni tomme forretningslokaler i en kort gågate (sidegatene og parallellgatene gir heller ikke noe bedre inntrykk av et levende sentrum). Jeg talte også syv frisørsalonger og elleve restauranter og barer. Av vanlige butikker er det knapt en håndfull standhaftige igjen. Så får vi se hvor lenge de varer….

Mitt forslag til å få liv i gågata er altså å bygge den om til en miljøgate med enveiskjøring fra torvet og oppover

Tormod Magelssen

Hvordan skal man så bedre på denne situasjonen? Hva skal til for å lage det levende sentrumet som vi ønsker oss, og som våre lokalpolitikere sier de jobber for å skape? Vel, det holder i alle fall ikke å henge opp vinterbelysning i gågata (selv om den er fin når den virker). Og det hjelper heller ikke å innføre et virvar av parkeringsregler, 29 minutter gratis der, betaling fram til klokka 14 der, eller klokka 16 her. Det blir heller ikke mer liv i sentrum av å legge mer til rette for syklende og gående. Folk kjører bil for å handle, man tar ikke sykkel eller buss med familien for å gjøre juleinnkjøpene.

Dette vet de aller fleste, også i rådhuset. Se bare på fiaskoen med Pellygata der endringene ble tredd ned over hodet på de få næringsdrivende som er igjen i denne gata. Nå, omsider, har de som gjennomførte dette begynt å lure på om det var så lurt? Nå snakker de om å åpne for bilkjøring i begge retninger igjen. På bekostning av verdens bredeste sykkelfelt, sykkelfelt som ikke brukes. De fleste sykler jo i gågata, sikksakk mellom fotgjengere og feilparkerte biler. Det er til å gråte av.

For noen år siden ble jeg spurt av en bystyrerepresentant om hva jeg ville gjøre hvis jeg fikk bestemme i Sarpsborg. «Jeg ville åpnet gågata for bilkjøring igjen» svarte jeg til vedkommende, som bare måpte av svaret mitt. Bevares, gågata er flott den, på en lørdag med sommersol og varme, uteservering og gladjazz på hjørnet. Problemet er bare at det er ikke slik på årets alle 365 dager. Hva med en regnfull høstdag, eller en vindfull og kald dag i februar? Da er gågata like tom som mange av butikklokalene.

Mitt forslag til å få liv i gågata er altså å bygge den om til en miljøgate med enveiskjøring fra torvet og oppover. Ett kjørefelt samt en del parkeringslommer med korttidsparkering, la oss si 30 minutter. Legg til brede fortau og plass til både vareutvalg utenfor butikker, samt uteserveringer, så begynner det å ligne noe. At vi ikke skal ha kjøring i gågata er jo allikevel bare en vits, dagens gågate er jo full av trafikk både av budbiler, lastebiler og tråsykler, så å få dette inn i ordnede former er bare positivt.

Sist, men ikke minst må politikerne si nei til bompengeprosjektet de nå ønsker å prakke på sine innbyggere. Bompenger er en usosial, ikke-bærekraftig løsning. Alle må betale, enten man har god råd eller dårlig råd. Og hvis hensikten er å minske biltrafikken så er jo hele prosjektet idiotisk. Hvis befolkningen slutter å kjøre bil, så får man jo ikke inn pengene man har basert hele prosjektet på.

En bomring rundt sentrum vil dessverre forsterke den negative sentrumsutviklingen. Det vil være den siste spikeren i kista som gravlegger sentrumshandelen. Vi kan ikke leve av å klippe håret til hverandre.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags