Rasering av næringslivet på Hafslund

Svein Aaserud bruker harde ord om planene for nytt veisystem på Hafslund. «Dette er et område hvor det har vært drevet næringsvirksomhet i 70-80 år og nå skal alt bort. Her vil 10-12 bedrifter bli lagt ned og 50-60 arbeidsplasser gå tapt og området bli lagt øde og trist. Ser ikke Statens vegvesen de store menneskelige konsekvensene av disse planene? Det virker nesten som et par huleiker er viktigere å redde», skriver han i dette innlegget. (Foto: Johnny Helgesen)

Svein Aaserud bruker harde ord om planene for nytt veisystem på Hafslund. «Dette er et område hvor det har vært drevet næringsvirksomhet i 70-80 år og nå skal alt bort. Her vil 10-12 bedrifter bli lagt ned og 50-60 arbeidsplasser gå tapt og området bli lagt øde og trist. Ser ikke Statens vegvesen de store menneskelige konsekvensene av disse planene? Det virker nesten som et par huleiker er viktigere å redde», skriver han i dette innlegget. (Foto: Johnny Helgesen)

Av
DEL

VeisakenDet var trist å lese om Statens vegvesens planer om veier/sykkelstier/kollektivfelt på Hafslund, i området fra Hafslund skole til gamle Meieriet (SA 18/2). Dette er en del av Bypakke Nedre Glomma.

Dette er et område hvor det har vært drevet næringsvirksomhet i 70-80 år og nå skal alt bort. Her vil 10-12 bedrifter bli lagt ned og 50-60 arbeidsplasser gå tapt og området bli lagt øde og trist. Ser ikke Statens vegvesen de store menneskelige konsekvensene av disse planene? Det virker nesten som et par huleiker er viktigere å redde.

Jeg vil innstendig be kommunens politikere å komme sterkere på banen, for her står det om store verdier. Foruten næringslivet og arbeidsplassene burde jo også de tapte skatteinntektene fra dette området engasjere våre politikere. Disse vil beløpe seg til mange millioner i året.

Det er jo prisverdig at Høyres Grete Moræus Stray bryr seg om og ser den store verdien av blant andre Rich. Bar, men det politiske engasjement må ikke stoppe der. Håper mange av våre utvalgte i Sarpsborg kommunestyre vil ta seg en rusletur fra Rich. Bar til Frama Bildeler ved rundkjøringa for å se i virkeligheten hvor store følger Statens vegvesens forslag vil få.

Hovedproblemet i forslaget er at det skal bli stengt for inn-/utkjøring fra begge sider av veien. Hvis dette er på grunn av at sykkelveiene ikke skal krysses, kunne dette kanskje vært løst ved at man la sykkelsti bare på sørsida (Shell-sida) og benytta tunnelen ved Hafslund-skolen hvis man ville bytte side mot byen. Da kunne det være åpent for inn-/utkjøring på nordsida (Esso-sida).

Er løpet kjørt, eller er det fortsatt mulig å komme med innspill til Statens vegvesen?

Må sykkelstien følge hovedveien? Kan man ikke ta hele utbyggingen på sørsida og heller ofre mer av Dondern?

Dette er noen av mange spørsmål vi kan stille i tida framover, og jeg håper virkelig mange vil engasjere seg.

Forslaget til Statens vegvesen hjelper ingenting på biltrafikken i området, som jo står i stampe det meste av dagen. Det virker som Statens vegvesen lever i en fantasiverden hvor de håper at biltrafikken skal minke betraktelig med årene.

Virkeligheten tyder på det motsatte når en ser på de mange boligene som er under bygging i området rundt.

En liten trøst til de næringsdrivende på Hafslund er at når Statens vegvesen sier cirka tre år, så kan vi som regel legge til noen år før alle etatene som saken skal gjennom har sagt sitt.

Så enn så lenge: Lykke til videre!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags