– På tide å tenke helt nytt!

- Når dette prestisjeprosjektet som sannsynligvis vil koste noe sånt som 50 milliarder kroner fra Haug i Råde til Klavestad i Sarpsborg for en 35 kilometer lang strekning da må jo noen begynne å ta til vettet, mener Per Olaf Toftner, 1. kandidat for Det Rette Parti, om Intercity-utbyggingen. (Foto: Johnny Helgesen)

- Når dette prestisjeprosjektet som sannsynligvis vil koste noe sånt som 50 milliarder kroner fra Haug i Råde til Klavestad i Sarpsborg for en 35 kilometer lang strekning da må jo noen begynne å ta til vettet, mener Per Olaf Toftner, 1. kandidat for Det Rette Parti, om Intercity-utbyggingen. (Foto: Johnny Helgesen)

Av

«Når vi nå også vet at denne utbyggingen vil ta mye lengre tid, kanskje 15 år før vi når Sarpsborg, ja da må jo noen begynne å tenke i nye baner», skriver Per Olaf Toftner, 1. kandidat for Det Rette Parti, om Intercity-utbyggingen.

DEL

PrestisjeprosjekterDenne uken mottok samferdselsminister Jon Georg Dale rapporten fra en ekspertgruppe som har vurdert teknologi opp mot våre store, planlagte infrastrukturprosjekter. Også kalt prestisjeprosjekter. Og budskapet fra ekspertene fra blant annet SINTEF, Transportøkonomisk institutt, Forsvarets forskningsinstitutt og NTNU, er egentlig ganske oppsiktsvekkende. De mener politikerne bør legge prestisjespørsmål på hyllen og rett og slett snu i flere saker.

Dette går selvfølgelig rett inn i saken om Intercity-utbyggingen i Nedre Glomma-regionen. Når dette prestisjeprosjektet som sannsynligvis vil koste noe sånt som 50 milliarder kroner fra Haug i Råde til Klavestad i Sarpsborg for en 35 kilometer lang strekning da må jo noen begynne å ta til vettet.

Og for å si det mildt, her har det ikke vært mye nytenkning i de siste 10 årene

Per Olaf Toftner

Og når vi nå også vet at denne utbyggingen vil ta mye lengre tid, kanskje 15 år før vi når Sarpsborg, ja da må jo noen begynne å tenke i nye baner. Og for å si det mildt, her har det ikke vært mye nytenkning i de siste 10 årene.

Omkring 1. januar 2025 vil et dobbeltspor fra Oslo Sentralstasjon til Haug i Råde stå klar. Da vil både Fredrikstad og Sarpsborg og resten av søndre Østfold oppleve den største forbedring av fremkommelighet til Oslo siden 1879. Vips kan vi komme fra Råde til Oslo på 40 minutter. Å legge et nytt dobbeltspor til Fredrikstad og Sarpsborg vil ikke gi oss noe i nærheten av de samme fordelene i forhold til å legge sporene rett sydøst over Rolvsøy. For øvrig en kjempefordel for Fredrikstad som dermed kan få en ny Østfold Sentralstasjon som om 10 år som vil blir brukt av 30.000 innbyggere rundt øvre del av Glomma og 30.000 innbyggere fra Sarpsborg.

Jeg kan allerede nå si at vi tar den som en nostalgisk reise fordi tilbudet som blir tilbudt oss er under enhver kritikk. Her ligger det en kjempeutfordring

Per Olaf Toftner

Liv og jeg skal en tur til Stockholm om vel en måned. Vi har tenkt å ta tog og jeg har begynt å jobbe med saken. Jeg kan allerede nå si at vi tar den som en nostalgisk reise fordi tilbudet som blir tilbudt oss er under enhver kritikk. Her ligger det en kjempeutfordring. Det kan for ringe summer gjøres en hel masse med de gamle skinnegangene, med stasjonene, med krysningsspor, med vognsettene og frekvenser og så videre.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags