Den rette linje

Per Olaf Toftner (bildet) roser jernbanedirektør Kirsti Slotsviks utspill  forrige uke. (Foto: Johnny Helgesen)

Per Olaf Toftner (bildet) roser jernbanedirektør Kirsti Slotsviks utspill forrige uke. (Foto: Johnny Helgesen)

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

JernbanesakenJeg må innrømme at jeg har vært en smule deprimert de siste par månedene etter at det gikk skitt med en TAVI-operasjon på Rikshospitalet som påførte meg en alvorlig skade. Denne ble imidlertid rettet opp igjen for to dager siden gjennom en ny operasjon som denne gang var vellykket og som gjør at jeg kan gå normalt igjen.

Det smule snev av depresjon som lå igjen etter dette forsvant definitivt samme dag. Da refererte denne avis fra Aftenposten som hadde kommet med en stort oppslått artikkel om blant annet intercity-prosjektet i Nedre Glomma-regionen som nå hadde løpt fullstendig løpsk økonomisk.

Jeg tar sannsynligvis ikke for hardt i når jeg sier at strekningen fra Haug i Råde via Fredrikstad til Klavestad i Sarpsborg vil koste bort i mot 50 astronomiske milliarder kroner. Og for tre partier i denne byen er ikke dette en gang nok. De ønsker å plusse på kr 8 milliarder til for å få gjemt sitt trasevalg nede i kvikklera borte på Tunejordet i en kulvert. Litt omskrevet: Skitt i Norge, leve Sarpsborg.

Heldigvis har nå endelig vettuge mennesker som jernbanedirektør Kirsti Slotsvik snakket med regjeringen og samferdselsminister Jon Georg Dale om å kutte kostnader og se på nytt på enkeltprosjekter. I den anledning sier Slotsvik at man har mye å hente ved hovedsakelig å bygge dobbeltspor mellom byene. Det er jo nettopp dette Det Rette Parti hele tiden har gått inn for og det lyder jo som liflig musikk i våre ører.

Det viktigste som har skjedd i denne saken for vårt parti er jo at denne saken nå har blitt løftet opp på et politisk plan hvor den rettelig hører hjemme. Fredrikstad-politikerne vil jo bygge operalignede ny stasjon for 5-6 milliarder kroner for at pendlere skal komme inn gjennom dørene på et tog. Det må de gjerne gjøre, men de må jo ærlig talt se langt etter våre skattekroner.

Sin egen byutvikling får de selvfølgelig sørge for selv og heller skrape sin egen kommunekasse.

Sikksakk-alternativet blir nå utsatt ytterligere i tid. Men det kan jo lett hentes inn igjen hvis man før jo heller gjør det man skulle gjort for mange år siden, nemlig å utrede et nytt og og mye bedre alternativ. Den rette linje mellom Råde og Skjeberg.

Hvis man ikke låser seg helt i det foreliggende sikksakk-alternativet men hever hodet, vil man se at den rette linje har kvaliteter som det er verdt å få gjennomført. Den er over 20 kilometer kortere, den vil koste 20-30 milliarder mindre og den vil selv med en dårlig start kunne bli gjennomført på nesten halve tiden. Og det som er det essensielle ved dette alternativet er jo at det uomtvistelige er det beste for land og Folk. Kirsti Slotsvik og Jon Georg Dale: Stå på!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags