Den Rette Linje

Av
DEL

JernbanesakenForleden skrev jeg om Det Rette Parti. Denne gangen vil jeg skrive om Hovedlinjen. Men først en liten oppklaring.

Alt prosjekteringsarbeid med jernbane i Østfold utføres av Bane NOR. Bane NOR er et statlig selskap med over 4.000 ansatte og er ansvarlig for jernbanenettet i Norge. Ikke togene eller passasjerene. Bane NOR er underlagt Jernbanedirektoratet (som er sideordnet med Vegdirektoratet). Dette er igjen underlagt Samferdselsdepartementet, statsråden, regjering og storting.

Bane NOR har fått et oppdrag (bestilling) fra Direktoratet vedr. jernbanenettet i østlandsområdet, spesifikt Oslo – Halden, Oslo – Skien og Oslo – Lillehammer og som skal knytte byene sammen. Derav intercity-konseptet. Forbindelsene videre fra Halden, Skien eller Lillehammer går ikke inn i oppdraget. Sørlandsbanen og Dovrebanen klarer seg selv, men hva med forbindelsen til Europa for øvrig?

Hovedbane fra Oslo og sørover er ikke en lokalsak. Den skal være vår tilknytning til den nordiske infrastruktur og vår forbindelse med et europeisk jernbanenett. For meg er intercity: Oslo – Göteborg – København – Basel – Milano med forgreninger.

Det toget jeg tror de fleste vil ha (i de neste generasjonene) er et tog som går i 250–300 kilometer i timen, som kan oppgraderes til 400 kilometer i timen om 20–30 år, som har få stasjoner, men med godt utbygde parkeringshus og et godt utbygget lokalt kommunikasjonssystem med buss og bane.

Det toget jeg tror folk flest vil ha, er et ekspresstog som bringer pendlere raskt på jobb i Oslo-området og som bringer reisende fra Oslo til Göteborg på litt over timen og til København på godt under 3 timer. Oslo–Göteborg – Stockholm ca. 4 timer. Fra sentrum til sentrum. Begge veier. Glem buss eller tog til Gardermoen eller Kastrup. Glem oppmøte 2 timer før flyavgang og endeløse korridorer og bagasjekø i andre enden.

Den jernbanen jeg tror de fleste vil ha, er en bane som har lange godstog som går om natten og utenom bysentrene. Som helst går over Svinesund og som tar med seg Uddevalla og Stenungsund til Göteborg. Så slipper godstogene bakkene i Tistedalen.

Göteborg er Skandinavias største containerhavn.

Tenk på E6 som snart må bygges ut til 3 felt i hver retning hvis ikke gods kommer over på bane!

En tilknytning fra Uddevalla til Svinesund ville være vel så mye i norske interesser som svenske, så et bidrag fra norsk side vil sannsynligvis være en av de beste investeringer oljefondet kan gjøre.

Bane NOR har gjort et enormt grunnarbeid med hensyn til trafikken gjennom Østfoldbyene og jeg har nå også lest «Oppdatert kunnskapsgrunnlag fra mulighetsstudien 2011/KVU 2012 med nye kostnadsestimat for alternative utbyggingskonsept» (Puh!) på 120 sider.

Kort fortalt er det den rapporten som ser på rett linje Oslo–Halden via Fredrikstad eller Rolvsøy eller Sarpsborg. Den første og siste anbefales ikke, men over Rolvsøy blir det billigst. Likevel blir det dyrere, fordi Bane NOR legger til 17 milliarder for nødvendig oppgradering av lokallinjene i dette tilfellet.

Alt stopper i Halden! Tro det eller ei, men her skal altså verden stoppe. Det er langsiktig politikk, det.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags