Fredrikstad er uansett vinneren

Slik kan en ny stasjon i Fredrikstad bli. Bjørn Klein i Det Rette Parti mener det holder med ett spor fra Råde til Fredrikstad.

Slik kan en ny stasjon i Fredrikstad bli. Bjørn Klein i Det Rette Parti mener det holder med ett spor fra Råde til Fredrikstad.

Av
DEL

JernbanesakenJeg begynner å bli rett lei av ordfører i Fredrikstad sitt spill i jernbanesaken. Det er da ingen by i Norge som sitter bedre til i jernbanesaken enn Fredrikstad.

De vet godt at ingen myndighet i Norge noen gang vil legge ned eksisterende jernbanetrasé mellom Råde og Fredrikstad. Den traseen vil bli liggende og være en del av fremtidens lokalbanesystem i Østfold. Med andre ord, Fredrikstad by vil kunne bruke sin stasjon til egne avganger mot Råde, Moss og videre til Oslo.

Det betyr at i Fredrikstad kan lokaltoget mot Oslo starte, akkurat som lokalavgangene i dag fra Moss. Og det betyr at det absolutt ikke er noe behov for dobbeltspor mellom Råde og Fredrikstad.

Med den rette linje-traseen over Rolvsøy og videre mot Halden-Sverige, så får forsyne meg Fredrikstad to alternative reisemuligheter til Oslo. Enten å kjøre lokalbane-alternativet til Råde og innover, eller ta lokalen fra Fredrikstad til Rolvsøy, og derfra til Oslo.

På toppen av dette, vil godstrafikken over Fredrikstad forsvinne. Fredrikstad blir vinneren i dette samferdsels-slaget. De sitter med de beste kortene! Så kjære Fredrikstad, prøv fremover å ha to saker i hodet samtidig. Lokalbanen mellom Fredrikstad og Råde består med et spor, som i dag, så sats på Rolvsøy mot henholdsvis Oslo og Halden / Sverige.

Forresten, ved å droppe dobbelt spor fra Råde til Fredrikstad har vi penger til jernbanebru over Svinesund mot Göteborg.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags