Sant eller usant?

Tor Langvik Hansen vil at en ny jernbanetrasé gjennom Østfold går fra Råde mot Solli, langs E6, og videre i tunnel til Rolvsøy.

Tor Langvik Hansen vil at en ny jernbanetrasé gjennom Østfold går fra Råde mot Solli, langs E6, og videre i tunnel til Rolvsøy.

Av
DEL

JernbanesakenEtter å lest utdrag fra Fredriksstad Blad i det siste, kan jeg ikke annet enn å komme med noen kommentarer.

Først til ordfører Nygård i Fredrikstad. Han nærmest latterliggjør Sarpsborgs befolkning som har stemt inn et flertall i byens kommunestyre, som ønsker å returnere Bane NORs forslag til trasé gjennom byen, men i stedet går inn for en tilnærmet rett linje. Den rette linjen er jo allerede ferdig vurdert, og avvist, mener Nygård. Og dette er vedtatt av Stortinget. Dette er etter min mening helt feil.

Sannheten er at i 2011 ble det etter ønske fra Stortinget, fra Bane NOR lagt fram to hovedalternativer, som streker på et papir. Ett, en sikksakk-linje, hvor dobbeltsporet skulle gå gjennom sentrum av Fredrikstad og Sarpsborg, og ett alternativ, som viste en rettlinjet trasé fra Råde til Klavestad.

Denne rette streken er det som dessverre ble avvist av så vel Fredrikstad som Sarpsborg kommune. Denne rette traseen er ikke blitt utredet, med vurdering av grunnforhold eller fjellkvaliteter. Den er fortsatt en utvisket rett strek på et papir.

Det neste jeg leser, i forbindelse med Jon Gåsvatns innlegg, er uttalelser fra Bane NORs prosjektleder Alf Louis Solvang. Han er ikke enig i Aksjon Rett Linjes kostnadsvurdering. Han sier rett ut at han ikke tror at den rette linjen blir billigere enn den planlagte sikksakk-linjen. Og tilføyer at det blir jo to kostbare stasjoner på Rolvsøy.

Hvordan kan en fagmann påstå at 24 kilometer dobbeltspor, som vi mener kan gå over raet og i tunnel største delen av distansen, blir dyrere enn en 41 kilometer lang sikksakk-linje, som skal slite med kvikkleire og forstyrre infrastruktur i to byer? Han tar også med stasjon til den tenkte bybanen. Har han ikke fått med seg at denne banen bare er en bonus, og ikke en forutsetning for vår tilnærmede rette linje.

Han betviler våre tall. Det kan han gjerne gjøre, de er jo basert på antakelser av en ikke vurdert trasé. Men at han kan tro at den blir dyrere, det går over min forstand.

Bane NOR har selv vurdert kostnad fra Fredrikstad til Sarpsborg for sin trasé til cirka 30 milliarder kroner. Jeg ser bort fra de 8,5 milliardene som kommunen ville ha. Strekningen fra Råde til Fredrikstad blir neppe heller noen billig sak, inkludert stasjon på Grønli. Tipper cirka 15 milliarder kroner. Med andre ord blir kostnaden Råde til Skjeberg-området på cirka 45 milliarder kroner.

Som tidligere bygningsingeniør, med erfaring fra store masseforflytningsarbeider og tunneldrift, kunne jeg ikke dy meg for å sette noen tall på papiret for en tilnærmet rett linje fra Råde til Skjeberg med cirka 24 kilometer dobbeltspor.

Jeg tenker meg banen fra Råde langs E6, som går på raet, svinger langsomt ved Solli-området og inn i fjellet. Tunnelen kommer ut ved Rolvsøy, går i bru over Glomma (den blir svindyr, men det blir bru ovenfor Sarpsfossen også, tatt i betraktning grunnforholdene).

Stasjonen må bli plassert oppe på brua over der dagens bane går (dersom det senere blir bybane). Dobbeltsporet går videre over et område med usikre grunnforhold, gjennom Vettakollen, og videre til Skjeberg.

Med forholdsvis optimistiske antakelser av grunnforholdene, med tunnelpriser fra Bane NOR, oppgradert til dagens nivå, og med minst et par milliarder kroner for bru, har jeg kommet til størrelsesorden 15 milliarder kroner for denne strekningen fra Råde til Skjeberg. Men husk, jeg har ingen undersøkelser av grunnforhold eller fjellkvalitets forhold å holde meg til. Men at strekningen blir vesentlig rimeligere enn sikksakk-linjen, kan jeg garantere.

Så til det siste utsagnet som er kommet på trykk. Dobbeltsporet skal stoppe på Rolvsøy, og gå videre på dagens bane. Hvorvidt den skal bli dobbeltspor igjen senere, eller fortsette mot Halden etter Sarpsborg har jeg ikke fått med meg.

Kan dette være alvorlig ment? Riktignok greit for et Intercity-tog til Halden, men banen skal jo til utlandet, for søren.

Til slutt et lite hjertesukk. Det skrives og menes fra den ene og den andre som ikke vil godta våre ønsker. De glemmer at dette dobbeltsporet ikke er for oss i livets middagshøyde. Det er knapt nok for våre barn vi bygger denne banen. Det er våre barnebarn og barnebarns barn banen skal tjene. Og da må banen bygges for framtiden, og for en bane som bringer en raskt og effektivt ut i verden.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags