Strekningen Råde - Haug er ikke en flaskehals

Av
DEL

JernbanesakenDet hersker krisestemning i det politiske miljøet i Nedre Glomma-regionen på grunn av varsel fra Samferdselsministeren/Bane NOR om utsatt planlegging og bygging av dobbeltsporet mellom Haug og Sarpsborg.

Å kalle utsettelsen for krise er en overdrivelse. Strekningen mellom Haug i Råde og Sarpsborg har aldri vært en flaskehals i trafikkavviklingen.

Flaskehalsen på Østfoldbanen er strekningen Moss-Sandbukta og strekningen Ski-Oslo. Disse to problemstrekningene er nå under ombygging. Når Follotunnellen står ferdig i 2022 vil reisetiden Ski-Oslo være nede i 11 minutter.

Sandbukta-Moss-Såstad vil stå ferdig i 2025. Da vil det være sammenhengende dobbeltspor fra Oslo S til Haug i Råde.

Fullføring av disse to prosjektene vil føre til et langt bedre tilbud til togreisende med hensyn på reisetid og ikke minst regularitet fordi driftsforstyrrelsene vil langt på vei bli borte i et nyanlegg.

Råde stasjon ble oppgradert til et moderne stasjonsanlegg i 2013. Parkeringsarealet ble utvidet og forholdene for busstrafikken ble bedret. Fra Råde stasjon til Haug er det 2600 meter som mangler for å få sammenhengende dobbeltspor til Oslo.

Det er å håpe at samferdselsministerens utsettelse av dobbeltspor sydover fra Haug medfører ny planlegging av traseen.

I tillegg kan en jo håpe at et utenlandsk rådgiverfirma kunne planlagt et fremtidsrettet dobbeltspor mot Europa som er styrt av faglige valg og ikke av politiske.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags