Og hva mener vi som kjører bussen?

«Vi som bussjåfører har selvfølgelig meninger om våre ruter, og vi er opptatt av kundens behov. Dog er det nok slik at vi bør ha våre mer negative innspill oppbevart til rutenettet skal ha sine evalueringer. Der kan vi også komme med de positive effekter på denne omleggingen», skriver Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Nettbuss for Norsk Jernbaneforbund. (Foto: Trine Bakke Eidissen)

«Vi som bussjåfører har selvfølgelig meninger om våre ruter, og vi er opptatt av kundens behov. Dog er det nok slik at vi bør ha våre mer negative innspill oppbevart til rutenettet skal ha sine evalueringer. Der kan vi også komme med de positive effekter på denne omleggingen», skriver Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Nettbuss for Norsk Jernbaneforbund. (Foto: Trine Bakke Eidissen)

Av
DEL

BusstilbudetDet har vært en større ruteomlegging i Nedre Glomma, som om ikke annet har gitt oss som kjører en del oppmerksomhet. Ja, til tider noe mer enn vi kanskje ønsker oss.

Personlig synes jeg det er godt at vår arbeidsplass blir lagt merke til, spesielt hvis det er med positiv omtale. Så må jeg nok innrømme at ruteomlegging ikke alltid blir oppfattet som positivt.

Jeg synes også at de som er mest negative skal legge seg på minnet det som er de faktiske forhold og rollefordelingen i det kollektive i Østfold.

Hele ruteomleggingen er bestilt av våre fylkespolitikere, og ikke av bystyrene i våre to byer, som en del av de hissige kritikere har «bestemt» seg for. Så ordførerne i begge byer har ikke ansvaret for det som måtte være galt. Så har våre bystyrer selvfølgelig innspill til dette, og blir hørt i større heller mindre grad.

Østfold kollektivtrafikk (ØKT) er da trafikkselskapet som setter opp ruter og rutetider i henhold til den bestillingen som de har fått av sine eiere, Østfold fylkeskommune.

I vårt område er det Nettbuss som har vunnet anbudet og som kjører de ruter som ØKT har satt opp, og vi som jobber i Nettbuss er da det siste leddet som våre kunder møter som sitt nærmeste.

Poenget med å vise hele kjeden inntil oss på «gulvet» er rimelig enkel: Når det er slike større forandringer, så er det ofte vi som kommer i skuddlinja til dem som har behov for å fyre av ett og annet skudd fra hofta. Og sett i forhold til de faktiske forhold og ansvar kan det over tid være ganske frustrerende og bli «skutt på» i tide og utide. Spesielt når en del av oss kunne tenkt å «skyte et par skudd» selv.

Vi som bussjåfører har selvfølgelig meninger om våre ruter, og vi er opptatt av kundens behov. Dog er det nok slik at vi bør ha våre mer negative innspill oppbevart til rutenettet skal ha sine evalueringer. Der kan vi også komme med de positive effekter på denne omleggingen.

Vi regner med at vår arbeidsgiver Nettbuss har god dialog med oppdragsgiver ØKT. Vi har også mulighet til å kontakte politikere lokalt og i fylket. Vi har også en viss dialog via tillitsvalgte direkte til ØKT.

Fordelen med bussruter er at de med enkle grep og ganske kjapt kan legges om. Vi har ingen skinnegang som det skal brukes flere tiår bare for å bestemme hvor de skal gå. Så er det ikke fornuftig å legge om rutenettet for ofte, da kunder er som bussjåfører - nemlig vanemennesker. Ergo kommer større omlegginger ikke for ofte.

Den største forandringen i løpet av et år kommer i forbindelse med skolens ferier, og da mest på antallet avganger. Da blir min spådom at det første punktet det kan bli forandringer i rutetilbudet er i uke 41, og jeg tror ikke det blir noen revolusjon - kun noen eventuelle justeringer. Vårt nåværende rutenett har ikke blitt kjørt lenge nok til at det vil bli foretatt noen store omlegginger.

Jeg vil avslutningsvis be våre kunder om å benytte ØKT som «skyteskive» når behovet for å fyre av melder seg. Også klager på sjåfør og buss skal rettes dit.

Husk at din bussjåfør ønsker deg en behagelig reise, men hvor ruta går, når den går og hvor mye forsinket den måtte være avgjøres av andre enn din sjåfør.

For bussdamer og -kællær i Sarpsborg og Fredrikstad.

Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Nettbuss for Norsk Jernbaneforbund

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags